Fødevarer og landbrug

Ellemann: Regeringen har efterladt en hel egn i et tomrum

Venstres formand var i mandags på besøg på denne nedlagte minkfarm i Ørnhøj ved Holstebro. Foto: Mathias Aaen

Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen lagde i mandags turen forbi det midt- og vestjyske for med egne øjne at se de enorme omkostninger, som regeringens ulovlige ordre om at aflive samtlige mink i Danmark, har haft for lokalbefolkningen.

Det var tomme fabrikslokaler og en minkfarm med tomme minkbure som i mandags mødte Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen, da han lagde vejen forbi en minkfoderfabrik i Holstebro og en nu tidligere minkfarm på Holstebro-egnen.

I samme ombæring fik Venstres formand også lejlighed til at bese det ellers naturskønne område omkring Boutrup Sø, som lige nu huser en gigantisk minkmassegrav få hundrede meter væk.

- Regeringens ulovlige ordre om at aflive samtlige mink i Danmark har efterladt en hel egn i et tomrum. Et tomrum, hvor mange arbejdspladser nu er væk, og hvor en lokalbefolkning er efterladt med en potentiel miljøkatastrofe i baghaven. Det er ganske enkelt en dybt alvorlig situation, som gør meget stort indtryk på mig, siger Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen.

I Holstebro blev Jakob Ellemann-Jensen vist rundt på den nu tidligere minkfoderfabrik, inden der var mulighed for at tale lidt om situationen over en kop kaffe. Derefter gik turen til den smukke natur omkring Boutrup Sø, inden formanden sluttede dagen af med et besøg hos Kent Troldtoft Pedersens minkfarm ved Ørnhøj syd for Holstebro.

Ved Boutrup Sø fik formanden lejlighed til at hilse på miljøminister Lea Wermelin, som også var i området. Formanden talte blandt andet med ministeren om, hvad der skal ske med de mange mink, som lige nu ligger begravet i området. Men det var en meget fåmælt minister, som ikke gav nogle klare svar.

- Venstre vil have gravet de her mink op. Og det er der også et flertal i Folketinget, der vil. Derfor synes jeg, det var relevant at vide, hvad ministeren mente om det. Men hun kunne desværre ikke svare, og sendte i stedet problemet videre til Fødevareministeriet. Det synes jeg egentlig er meget symptomatisk for den her regerings ageren – de sender alle ansvaret videre, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Bagefter blev Jakob Ellemann-Jensen vist rundt på Keld Troldtoft Pedersens minkfarm, hvor det efter 33 år nu er slut med at avle mink. Derfor er spørgsmålet nu, hvilken økonomisk erstatning, som minkavlerne kan se frem til.

- Det danske minkerhverv er forsvundet fra jordens overflade. Nu er opgaven at få sikret avlerne en ordentlig erstatning, så de kan komme videre fra denne tragiske situation. Og det arbejder Venstre hårdt for kommer til at ske, afslutter Jakob Ellemann-Jensen.