Det skal kunne betale sig at arbejde

Mere respekt for det arbejdende Danmark

Regeringen har i den grad gjort det dyrere at være dansker. De har hævet, foreslået eller indført en ny skat mere end en gang om måneden. Og priserne på helt almindelige varer er fløjet i vejret. Samtidig har regeringen gjort det mere attraktivt at vælge sofaen frem for arbejdsmarkedet. I dag kan et kontanthjælpspar med tre børn modtage 466.800 kr. i samlede offentlige ydelser om året. Det holder ikke. Venstre vil belønne de hårdtarbejdende danskere.

Venstre vil sikre, at det kan betale sig at tage et arbejde

Med regeringens dagpengeaftale vil 140.000 hårdtarbejdende lønmodtagere få mindre i løn, end nogle dagpengemodtagere kan få i ydelse. Derfor vil vi rulle de højere ydelser til arbejdsløse tilbage. Det handler om rimelighed.

Venstre vil belønne dem, der bidrager, med skattelettelser

De penge, vi kan spare på dagpengeområdet, skal i stedet bruges på at belønne dig, der er i arbejde og bidrager til fællesskabet. Vi vil hæve fradraget for at være i arbejde, så helt almindelige familier, der går på arbejde, kan mærke det i deres økonomi.

Venstre vil belønne unge og ældre, der vil yde en ekstra indsats

Guleroden for at bidrage til velfærdssamfundet skal gøres større for både unge og ældre. Studerende skal have mulighed at tjene mere ved siden af SU’en, og det skal gøres muligt for ældre at arbejde uden at blive trukket i folkepensionen.