Folkeskole og uddannelse

Venstre vil bekæmpe regeringens forskelsbehandling af skolebørn

Venstres børne- og undervisningsordfører Ellen Trane Nørby.

Mens kommunerne har ansvaret for at sikre lyntest af lærere på landets folkeskoler, må fri- og privatskoler selv løfte test-opgaven.

Det har fået Venstre sammen med resten af blå blok og Radikale Venstre til at kalde børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) og sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i samråd, skriver Skoleliv.

Venstres undervisningsordfører, Ellen Trane Nørby, er forundret over, at regeringen ikke har håndteret problematikken med testpersonale på de frie grundskoler for længst. Hun mener, at det er urimeligt, at børn og lærere på landets friskoler ikke skal have lige så sikre forhold at gå i skole og på arbejde under som elever og lærere på landets folkeskoler.

»Ansatte på de frie grundskoler har lige så meget krav på adgang til hurtigtest som lærerne i folkeskolen. Det er fuldstændig absurd, at vi skal til at diskutere det nu,« siger hun til Skoleliv.

Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, skriver på sin Facebook, at der er tale om ideologisk modstand mod friskolerne.

»Vi vil ikke acceptere den forskelsbehandling. Læg den ideologiske modstand i skuffen og hold fokus på at bekæmpe corona og ikke friskolerne,« skriver han.