Folkeskole og uddannelse

En ansvarlig og balanceret SU-reform, der sikrer flere hænder til arbejdsmarkedet

Af Heidi Bank, uddannelses- og forskningsordfører

19. december 2023 kl. 15:58

I har måske set overskrifterne om afskaffelse af SU’en. Lad mig starte med at slå fast, at Venstre ikke kunne drømme om at afskaffe adgangen til SU. Når unge lægger en indsats i at uddanne sig, vil vi selvfølgelig gerne politisk bakke dem op.

Men der skal være en balance. Danmark ligger blandt verdens mest generøse, når det kommer til at støtte unge studerende med uddannelse og SU. Også når vi sammenligner os med de øvrige nordiske lande. Det bliver vi også ved med efter den nye SU-reform, hvor SU fremover vil følge uddannelseslængden, så de studerende får mulighed for at få SU til uddannelsens normerede studietid.

For i Venstre mener vi, det skal være muligt at få støtte til den normerede studietid. Det er balanceret. Skulle man blive forsinket på sit studie på en måde, der gør, at det ikke kan indhentes, sikrer vi bedre lånemuligheder, hvor der fremadrettet kan optages studielån i to år ud over den normererede studietid. Det bør give den nødvendige tryghed samtidig med, at der er en balance i, hvad man kan modtage.

Vi har undtaget to grupper i aftalen. De studerende, der modtager SU-handicaptillæg og studerende, der er enlige forsørgere. Det har vi i erkendelse af, at de nuværende regler med et års ekstra SU ud over den normerede studietid giver det nødvendige rum, som man f.eks. som enlig forsøger kan have behov for. Ligesom vi til de unge, der modtager SU-handicaptillæg har sikret lidt mere fleksibilitet i forhold til muligheder for brug af ekstra SU. Det er rigtig godt.

Vi ønsker at sige tak til de øvrige regeringspartier og ikke mindst til Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti. De har alle konstruktivt ønsket at tage ansvar for en bedre i balance i vores uddannelsesstøtte. En balance, der tilmed bidrager markant til et øget arbejdsudbud. Det er vigtigt, fordi såvel det private som offentlige arbejdsmarked mangler kvalificeret arbejdskraft til at løse de mange opgaver.

Samtidig kommer SU-reformen til at frigive økonomiske midler, som vi kan geninvestere i vores børn og unge andre steder. De forhandlinger går vi i gang med i 2024.