Folkeskole og uddannelse

Venstre vil sikre en bedre uddannelsesbalance i Danmark

Venstres uddannelsesordfører Ulla Tørnæs

Når de fleste danske unge påbegynder deres uddannelse i dag, flytter de til de store uddannelsesbyer. Men mange vender ikke hjem igen. Mange finder fx en kæreste eller nye venner, som gør det sværere at flytte tilbage.

Det skaber problematiske forskelle på land og by. Private virksomheder og den offentlige sektor får sværere ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft, når der ikke er lokalt forankrede uddannelsesinstitutioner. Og det er ærgerligt for de unge, der ønsker at tage en uddannelse tættere på deres hjemstavn. Derfor præsenterer Venstre nu et nyt uddannelsesudspil bestående af syv konkrete forslag, som skal skabe et Danmark i bedre uddannelsesbalance. Vores målsætning er klar: Yderligere 7.000 unge danskere skal kunne tage deres uddannelse uden for de store byer i 2025

Som uddannelses- og forskningsminister gav jeg i 2016 grønt lys til at oprette en ingeniøruddannelse i Kalundborg, netop fordi man her manglede kvalificeret arbejdskraft. Den uddannelse er i dag blevet en stor succes. Den har nemlig både givet et bedre uddannelsestilbud til unge bosat i den lokale og regionale omegn, samtidig med at den har givet store virksomheder som Novo Nordisk mulighed for at skaffe relevant arbejdskraft lokalt. Ingeniøruddannelsen i Kalundborg er en succeshistorie, vi i Venstre ønsker at få bragt ud i hele Danmark.

I dag oplever mange desværre, at der ikke er attraktive uddannelsesvalg i hele Danmark, og det fører nogle svære problematikker med sig. Mens mange unge permanent fraflytter de mindre byer for at følge deres uddannelsesdrømme, er der for nogle unge så langt til uddannelsesstederne i de store byer, at de ikke uddanner sig. Disse mønstre efterlader Danmark i en ubalance med regionale skævheder, som både er skidt for befolkningsudviklingen i de mindre byer og som spænder ben for, at private virksomheder og den offentlige sektor kan skaffe relevant arbejdskraft lokalt. Det kan vi ikke være bekendt, og med vores nye uddannelsesudspil ønsker vi at komme disse udfordringer til livs.

Vores udspil tager afsæt i de tre centrale elementer i vores uddannelsespolitik: flere skal uddannes, danske uddannelser skal være af høj kvalitet og Danmark skal være i balance. Vi afsætter 100 mio. kr. til formålet og heraf foreslår vi, at der afsættes 50 mio. kr. til puljer, der skal sætte gang i udviklingen. Derudover foreslår vi en bevilling på 50 mio. kr. til udvikling af universitetsuddannelser uden for de store byer.

Selvom Danmark er geografisk lille, er vi nødt til at tage den negative udvikling og de regionale skævheder meget alvorligt. Samme tanker gjorde sig gældende, da vi i vores regeringstid gennemførte udflytninger af statslige arbejdspladser for at få Danmark i bedre balance.

I Venstre ønsker vi at hæve ambitionsniveauet og skride til handling. Som ung i Danmark skal man have attraktive valgmuligheder for uddannelse af høj kvalitet i hele landet. Dét er et Danmark i bedre balance.

Læs Venstres udspil

Læs hvordan Venstre vil sikre uddannelse i hele Danmark med 7 konkrete forslag i udspillet: Danmark i bedre uddannelsesbalance.