Folkeskole og uddannelse

NU STYRKER VI ERHVERVSUDDANNELSERNE

Det har længe været en høj prioritet for Venstre at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Derfor er vi rigtig glade for, at vi i torsdags, med et bredt flertal i Folketinget, landede en aftale, som skal sikre, at flere unge i fremtiden vælger en erhvervsuddannelse.

Vi ved, at gør vi ikke noget nu, så kommer Danmark til at mangle tusindvis af faglærte i de kommende år - herunder SOSU’er, murere og tømrere. Derfor sadler vi nu om og forsøger at bremse den udvikling, så endnu flere i fremtiden kan se værdien i at tage en erhvervsuddannelse.

Med aftalen skaber vi bl.a. grobund for, at skolerne kan tilbyde bedre studiemiljøer og større sikkerhed for praktikplads, samtidig med at vi giver uddannelserne en økonomisk saltvandsindsprøjtning ved at fjerne omprioriteringsbidraget.

Vi skal have endnu flere til at vælge en erhvervsuddannelse. Det betyder også, at vi skal stille de bedst mulige betingelser for dem, som ønsker at gå den vej.

Jeg er derfor særligt glad for, at vi med aftalen sikrer større sikkerhed for en praktikplads hos de unge. Vi ved, at udsigten til en praktikplads er utrolig vigtig, hvis flere unge skal få øjnene op for erhvervsuddannelserne. Helt konkret indfører vi derfor et såkaldt ”praktikpladstilsagn”, som bygger bro mellem de den unge elev, virksomhederne og erhvervsskolen.

Hvis flere unge i fremtiden skal se værdien i at tage en faglært uddannelse, er vi nødt til at opkvalificere erhvervsuddannelserne. Med aftalen tager vi endnu et skridt i den retning, så flere unge med både hænderne og hovedet godt skruet på, kan se meningen med at gå den vej efter folkeskolen.