Venstre

Venstre vil give danskerne skattelettelser og sætte gang i den grønne omstilling

Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen har i dag fremlagt Venstres finanslovsprioriteter for det kommende år.

Som et led i Venstres finanslovsprioriteter for 2021 melder Venstre nu ud, at skatten skal lettes med over 2 mia. kr. i 2021. Det skal bl.a. ske ved at forhøje beskæftigelsesfradraget. Samtidig vil landets største oppositionsparti investere milliarder i en ansvarlig grøn omstilling.

Der skal sparkes gang i den økonomiske vækst og i danskernes forbrug her og nu. Derfor foreslår Venstre som led i partiets finanslovsprioriteter at lette skatten for danskerne og danske virksomheder med over 2 mia. kr. i 2021. Det skal blandt andet ske ved at fremrykke allerede vedtagne skattelettelser og forhøje det maksimale beskæftigelsesfradrag med 1.000 kr. derudover.

- Danmark står i en meget alvorlig situation, hvor ledigheden er vokset markant, og væksten er udfordret. Hvis ikke vi gør noget, er der risiko for, at krisen bider sig fast. Derfor vil Venstre sætte gang i initiativer, der kan hjælpe Danmark ud af krisen, skabe arbejdspladser, styrke væksten og understøtte den grønne omstilling, siger Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen.

Ud over et forslag om at forhøje beskæftigelsesfradraget vil Venstre blandt andet tilbagerulle regeringens tredobling af generationsskifteskatten, gøre det forhøjede fradrag for forskning og udvikling permanent og fremrykke en afskaffelse af PSO-afgiften

Initiativerne sker på en alvorlig baggrund, hvor ledigheden på kort tid er vokset markant, og hvor mange danskere har mistet deres arbejde. Samtidig betyder regeringens politik, at danskerne på tværs af alle indkomstgrupper bliver fattigere.

Venstre vil en anden vej og skabe ny velstand i Danmark. Med sine finanslovsprioriteter vil partiet sikre, at Danmark kommer tilbage på sporet, så der igen kan komme gang i væksten og beskæftigelsen.

- Den Venstre-ledede regering efterlod sidste år en økonomi i topform til Socialdemokratiet. Siden da har corona-pandemien sendt Danmark ud i et stort økonomisk tilbageslag, som regeringen har gjort unødigt dybt ved at hæve skatter og afgifter for milliarder og gennemføre politik, der trækker flere tusinde mennesker ud af arbejdsmarkedet. Venstre vil en anden vej. Vi vil lette skatter og afgifter, så vi får gang i væksten, og det skal i højere grad kunne betale sig at arbejde, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Ansvarlig grøn omstilling

Venstre vil også sætte skub på den grønne omstilling med en lang række konkrete initiativer. Partiet vil blandt andet afsætte 5 mia. kr. over en femårig periode til udtagning af lavbundsjorde. Det skal være med til at nedbringe CO2-udledningen, og det kan skabe bedre biodiversitet og bidrage til at forbedre vandmiljøet.

- Den grønne omstilling kommer ikke af sig selv. Den kommer af, at vi skubber på udviklingen og fremmer markedet. Vi vil i mål med de store grønne klimaambitioner, og vi mener, at det skal gå hånd i hånd med ansvarlig økonomisk politik. Og vi er ikke i tvivl om, at vi kan lykkes, hvis vi samarbejder med erhvervslivet, som er mere end klar, siger Jakob Ellemann-Jensen

Venstre vil også reservere 2/3 af den årlige stigning i de offentlige forskningsbudgetter, som følger af, at vi bliver rigere frem mod 2030, til grøn forskning. Det vil konkret betyde, at vi i 2030 vil bruge mere end 2 mia. kr. yderligere på grøn forskning, end vi gør i dag.

Venstre står også ved deres velfærdsløfte fra valgkampen, som betyder, at velfærdsøkonomien skal følge med, når der kommer flere børn og ældre.

Venstres finanslovsudspil er fuldt finansieret. Og pengene findes blandt andet ved at tilbagerulle regeringens højere ydelser til arbejdsløse indvandrere og ved en effektivisering af jobcentre.