Venstre

Ellemann: Sådan vil Venstre genåbne Danmark

Der er behov for et langsigtet perspektiv for, hvordan vi får genåbnet Danmark og kommer godt ud af corona-krisen. Så vi alle kan få håbet tilbage og begynde at se frem mod lysere tider.

I Venstre har vi derfor præsenteret vores bud på en genåbningsplan, hvor vi foreslår, at vi genåbner Danmark i tre faser.

Omkostningerne ved en fortsat nedlukning begynder at være meget voldsomme. Det gælder i forhold til danskernes trivsel, ensomhed og sundhed, og det gælder i forhold til de mange virksomheder og ikke mindst små selvstændige, som lige nu kæmper for deres overlevelse.

Derfor begynder det at haste med en plan for genåbningen af Danmark. Så vi balancerer hensynet til bekæmpelsen af corona på den ene side med de mange negative konsekvenser af den fortsatte nedlukning på den anden side.

Konkret forslår Venstre, at vi genåbner samfundet helt, når alle danskere over 50 år er blevet vaccineret. På det tidspunkt vil risikoen for både indlæggelser og dødsfald være reduceret markant.

Indtil da bør vi gradvist genåbne samfundet frem mod det tidspunkt alle over 50 år er vaccineret. Vi foreslår at starte med grundskoler, efter- og højskoler, liberale erhverv og større butikker.

Det mener vi kan lade sig gøre forsvarligt ved brug af særskilte restriktioner som afstandskrav, masker mv. og ved at bruge intensiv testning og smitteopsporing. Så vi hurtigt kan lukke lokalt, hvis det bliver nødvendigt.

Det går ikke, at regeringen holder danskerne hen og ikke vil være åben om, hvordan vi håndterer de udfordringer, vi står over for den kommende tid.

Det er nødvendigt, at vi tager hul på nogle af disse spørgsmål, selv om det er svært. Så Christiansborg tager danskerne alvorligt, og så vi kan få den sunde fornuft ind i debatten omkring genåbningen.

Vi ser frem til forhandlinger med regeringen om Venstres bud på en genåbning, så vi kan få genåbnet Danmark og få håbet om en mere normal hverdag tilbage.

Jakob

Genåbning af Danmark

1. Fleksibel genåbning
Danmark åbnes gradvist hver 14. dag, såfremt der er styr på smitten. Der udarbejdes en nærmere plan, så danskerne kan se de politiske prioriteringer. Venstre foreslår, at vi starter med grundskoler, høj- og efterskoler, liberale erhverv og større butikker. Det testes regelmæssigt, og vi er klar til hurtigt at lukke ned lokalt, hvis nødvendigt.

2. Fuld genåbning
Danmark åbner helt, når alle danskere over 50 år er vaccineret. Risikoen for både indlæggelser og dødsfald vil være reduceret markant på det tidspunkt. Der indføres et corona-pas for brug af natteliv, koncerter og andre begivenheder med risiko for stor smittespredning. Er du vaccineret eller har en negativ test eller en antistof test vil det gælde som corona-pas. Afhængigt af smitten kan der være behov for enkelte restriktioner.

3. Genopretning
Når alle danskere er vaccineret bør samfundet kunne åbnes uden nærmere restriktioner. Der holdes godt øje med virusmutationer, og vi ruster Danmark til løbende at vaccinere og have styr på smitteopsporing. Vi sørger for at få gang i erhvervslivet og indhente det sundhedsmæssige og uddannelsesmæssige efterslæb, som er opbygget under nedlukningen.

Venstres forslag til en genåbning afhænger af udviklingen i vaccinationer, smitte og indlæggelser.

Enig med Venstre?