Økonomi og vækst

Venstre vælger velfærd og grønne løsninger- uden røde skattestigninger

Venstre har i dag præsenteret sit forslag til finanslov for 2020.

I valgkampen lovede Venstre at investere i både velfærden og den grønne omstilling – uden højere skat. Det løfte står vi ved. Og samtidig sætter vi både handling og økonomi bag ordene.

Med vores finanslovsprioriteter for 2020 viser Venstre i dag vejen til, hvordan vi kan sikre og fastholde den gode udvikling, som Danmark er inde i. Blandt andet skal den grønne omstilling gå hånd i hånd med mere udvikling og flere arbejdspladser.

"Vi har en halv milliard mere til den grønne omstilling end det, regeringen lægger op til. Og vi ønsker faktisk at prioritere økonomien til det her", siger Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen.

Med en halv milliard ekstra til den grønne omstilling gør Venstre det klart, at vi er mere ambitiøse end regeringens finanslovsforslag, som sylter sine grønne ambitioner og udskyder at tage grundlæggende fat med konkrete virkemidler.

Vi vil sikre et endnu grønnere og mere bæredygtigt Danmark. Og vi understreger samtidig, at Danmark ikke skal eksportere sin udledning til udlandet, men sikre, at den danske klimaindsats også bliver ægte grøn.

"Vi skal ikke bare eksportere vores udledning. For så kunne vi eksempelvis bare stoppe landbrugsproduktionen i Danmark og råbe hurra. Men det nytter ikke noget, for så vil danskerne ikke have noget at spise, der vil blive produceret mindre klimavenligt et andet sted, og Danmark vil tabe arbejdspladser", siger Jakob Ellemann-Jensen.

Venstre vil sikre, at velfærden kan følge med befolkningsudviklingen. I valgkampen afgav vi et klart løfte til danskerne om, at vi vil investere i velfærden og sikre omsorg, tid og kvalitet i takt med, at vi bliver flere ældre og flere børn.

Med vores finanslovsforslag viser vi, at vi kan levere på velfærdsløftet, annullere omprioriteringsbidraget på uddannelse, undervisning og på hele kulturområdet samt videreføre det såkaldte taxameterløft.

Og i modsætning til regeringen kan vi faktisk gøre det uden at brandbeskatte danskerne. Vi foreslår nemlig også at gennemføre det skattestop, som vi fremlagde i valgkampen. For det skal ikke være dyrere at være dansker og drive virksomhed i Danmark.

Med finanslovsprioriteterne for 2020 viser Venstre danskerne, at en anden vej end regeringens er mulig. En vej med et løft af velfærden og nye grønne løsninger – men uden højere skat