Økonomi og vækst

Venstre sikrer hjælp til et hårdt ramt erhvervs- og kulturliv

Venstre sikrer hjælp til et hårdt ramt erhvervs- og kulturliv.

Foto: Colourbox

Klokken slog 04.15, og kaffen havde været kold længe, da vi kunne rejse os fra forhandlingsbordet. Her havde vi forhandlet om en sommer- og erhvervspakke, og om hvordan vi på en klog måde udfaser kompensationsordningerne.

Det siger sig selv, at det er vigtige forhandlinger, for vi skal ikke trække tæppet væk under de brancher og erhvervsdrivende, der har været meget hårdt ramt af den nedlukning, vi har været igennem.

Det ansvar virkede det ikke til, at regeringen havde gjort sig helt bevidst. De gik ind til gårsdagens forhandlinger og var klar til at trække tæppet væk under de selvstændige erhvervsdrivende, der fortsat er ramt af restriktionerne. Det var vi selvfølgelig lodret imod, og vi fik heldigvis sat en stopper for det meste, men desværre ikke det hele. Der vil være erhvervsdrivende, selvstændige kunstnere og flere andre, som ikke længere vil være berettigede til at få kompensation til trods for, at der stadig er restriktioner. Men langt færre end regeringen lagde op – takket været Venstres indsats.

Vi fik sikret de selvstændige, der er hårdest ramt, en fornuftig kompensation, så vi ikke slipper dem her på målstregen. Det var også vigtigt, at vi fortsat fik sikret os, at vi selvfølgelig fortsætter med at kompensere, så længe der er restriktioner på virksomhedernes muligheder for at tjene penge.

Det holdt hårdt og krævede hårde forhandlinger, fordi regeringen var meget uvillige til at flytte sig. Det kunne have fået meget alvorlige konsekvenser for det erhvervs- og kulturliv, som hver eneste dag igennem de seneste 14 måneder har kæmpet for overlevelse. Men i sidste ende landede en langt bedre aftale, end hvis Venstre ikke havde været med.

Se her et kort oprids af en række betydelige indrømmelser, som vi sikrede:

• Vi fik sænket kravet til kompensation for faste omkostninger fra 50 pct. omsætningsnedgang til 45 pct.
  • Tvangslukkede selvstændige kan fortsat få 33.000 kr. om måneden i juli og august i kompensation fremfor de 20.000 kr., som regeringen ønskede.
  • Lettere adgang for selvstændige til dagpenge uden at lukke virksomheden.
  • Kompensationsordningerne kan forlænges yderligere efter 1. september, hvis der fortsat er restriktioner.

Ud over en forlængelse af hjælpepakkerne blev rammerne for en sommerpakke også forhandlet på plads. Detaljerne bliver udmøntet senere i forhandlinger med de enkelte fagministre, men der blev samlet sat 1,65 milliarder kr. af til en sommer- og erhvervspakke. Vi fik løftet puljerne til kultur og turisme, og i de kommende forhandlinger vil vi kæmpe for, at pengene bruges, der hvor behovet er størst.

Men der er stadig mere at kæmpe for. Vi står stadig fast på, at det bedste vi kan gøre for vores erhvervs- og kulturliv og danskerne er at give dem hverdagen tilbage. En hverdag uden forbud, restriktioner og regler, hvor vores erhvervs- og kulturliv igen kan tjene penge. Det kæmper Venstre for.