EU-politik

Venstre sikrer bedre forhold for Europas 80 millioner handicappede og ældre

Afstemningsresultatet talte sit eget tydelige sprog.

I fremtiden bliver det lettere at være handicappet i Europa. I dag har et flertal i Europa-Parlamentet stemt for European Accessibility Act, der gør livet lettere for Europas handicappede og ældre.

Det er Venstres medlem af Europa-Parlamentet, Morten Løkkegaard, der har været parlamentets hovedforhandler på lovgivningen, der blandt andet gør det mindre besværligt for handicappede at bruge hæveautomater og check-in-skranker i lufthavne. Men også digitale produkter som smartphones og netbank skal gøres mere brugervenlige.

Omkring 80 millioner borgere i EU lever i dag med et handicap i en eller anden grad, men tallet forventes at stige til 120 millioner i 2020, fordi EU’s befolkning bliver ældre. Derfor kommer lovgivningen til at gøre en væsentlig forskel for mange europæere.

- Jeg er meget stolt. Det her er et historisk gennembrud. De her regler kommer ikke bare til at gøre en markant forskel for de millioner af handicappede borgere, vi har i Europa. Også de ældre vil mærke en forskel. Nu kan handicappede og ældre borgere benytte smartphones, computere og digitale selvbetjeningsløsninger på samme måde, som vi andre gør, siger Morten Løkkegaard.

Selvom der er lagt op til ændringer af mange produkter, kommer virksomhederne ikke i klemme med den nye lovgivning. Der er nemlig sikret tiltag, der betyder, at mindre virksomheder ikke drukner i unødvendigt bureaukrati i arbejdet med at tilpasse produkter og servicer. På den måde er der sikret en balance, der betyder, at innovation og iværksætteri ikke kvæles, men tværtimod fremmes. European Accessibility Act påpeger nemlig ikke, hvordan de konkrete produkter og servicer skal gøres mere tilgængelige. Den opgave er hos producenterne og sikrer dermed muligheden for innovation.

I Danske Handicaporganisationer ser man positivt på den nye lovgivning:

- Direktivet er et stort fremskridt for os med handicap. Når f.eks. mobiltelefoner og hæveautomater bliver tilgængelige, bliver det lettere for os at leve et liv som alle andre. Tilgængelighedsdirektivet viser, at det europæiske samarbejde gør en forskel for mennesker med handicap, siger formanden for Danske Handicaporganisationer, Thorkild Olesen.

Vedtagelsen af European Accessibility Act betyder blandt andet, at følgende servicer og produkter gøres mere tilgængelige:

- Billetautomater og check-in-maskiner
- Hæveautomater