Økonomi og vækst

Venstre sætter markante aftryk på forbedrede hjælpepakker - og er klar til at gøre mere

Af Jakob Ellemann-Jensen, Venstres formand

Vi skal så hurtigt, som det er muligt og sundhedsmæssigt forsvarligt, tilbage til Danmark, som vi kender det. I dag har vi indgået en aftale, der forbedrer de nuværende hjælpepakker, og som giver bedre betingelser for, at virksomheder, der har det svært, kan komme bedre gennem krisen. Og Venstre har sat markante aftryk.

Vi har i flere uger opfordret S-regeringen til at indkalde til forhandlinger for at forbedre de nuværende hjælpepakker. Vi skal passe på arbejdspladser, lønmodtagere, selvstændige, iværksættere og virksomheder, så de kommer gennem krisen. Gerne mere end vi blev enige om med dagens aftale. Men i dag kom vi et godt stykke videre.

Flere små og store virksomheder kan nu få hjælp med deres faste udgifter, så flere helt almindelige danskere ikke skal frygte for deres job.

Kampen for landets selvstændige har også båret frugt. Vi har sikret, at flere selvstændige bliver omfattet af hjælpen, og at kompensationen bliver højere. Vi fik også hævet grænsen for antallet af ansatte fra 10 til 25, så flere kan bruge ordningen.

Det har også været tydeligt, at der var brug for at gøre noget, så de større danske virksomheder ikke rammer loftet for kompensation i takt med, at krisen trækker ud. Derfor er loftet for den maksimale kompensation hævet til 110 mio. kr. Til gengæld må virksomheder, der modtager over 60 mio. kr. fra staten, ikke udbetale udbytte for 2020 og 2021.

Det er rimeligt, at støttekroner bruges til at sikre arbejdspladser – ikke overskud. Men vi har sikret muligheden for at udbytte kan udbetales, hvis virksomheden vælger at betale beløb over 60 mio. kr. tilbage.

Jeg er glad for de mange markante Venstre-aftryk på aftalen, fordi det betyder, at vi holder hånden under dansk økonomi og dermed helt almindelige danskeres hverdag. Men vi er ikke i mål.

En af de ting, vi gerne vil, er at give lov til, at medarbejdere, der får lønkompensation, kan få lov at gå på arbejde og hjælpe den virksomhed, de er ansat i og som stadig betaler en del af deres løn, gennem krisen. Det ville kunne hjælpe mange, og det burde vi kunne blive enige om at ændre.

Arbejdet for de danske arbejdspladser fortsætter.