Økonomi og vækst

Venstre-kommuner scorer topkarakter i erhvervsundersøgelse

Af Torsten Schack Pedersen, Venstres erhvervsordfører

7. september 2021 kl. 15:07

Hvor er jeg stolt!

Dansk Industri har netop fremlagt deres rapport om erhvervsvenlighed blandt landets kommuner, og kommuner med en Venstre-borgmestre står enormt stærkt på listen: Hele ni kommuner ud af ti på listen er blå. Kun en enkelt S-kommune er på top ti.

Det varmer mit hjerte som erhvervsordfører at vide, at man som virksomhed oplever, at der i landets V-kommuner er en stærk politisk vilje til at hjælpe det lokale erhvervsliv.

I Venstre har vi en ambition om, at Danmarks skal være det bedste land at starte og drive virksomhed i. Vi ser desværre, at alt for mange virksomheder, når de skal skalere forretningen, vælger at gøre det i udlandet. Det gør de blandt andet for at tiltrække den rette talentmasse, og for at undgå bøvl, bureaukrati og afgifter. Det skal der gøres noget ved.

Det er en forudsætning, at pengene skal tjenes, før man kan bruge dem. Vækst og velstand er en forudsætning for velfærd. Uden et stærkt erhvervsliv, der skaber skatteindtægter, har vi ikke råd til velfærd. Det er derfor afgørende, at det bliver lettere at drive virksomhed i Danmark.

I Venstre står vi midt i lanceringen af vores iværksætterudspil. Et udspil, der har været under vejs længe, og som i den grad også fokuserer på, hvordan lokale forhold er afgørende for, at danske virksomheder har de bedst tænkelige forhold.

Her lander DI’s rapport som en appelsin i vores turban, da listen netop beviser, at det er de gode lokale kræfter i landets kommuner med V-borgmestre, der løser erhvervslivets udfordringer bedst.

Torsten Schack Pedersen

Folketingsmedlem

Det skal ikke undervurderes, hvor vigtigt det er, at landets kommuner sørger for, at erhvervslivet har ordentlige forhold. Det er de lokale virksomheder, som skaber arbejdspladser og øger bosætningen i lokalområdet. Derfor er et blomstrende erhvervsliv over alt i landet afgørende. Ikke mindst for sammenhængen mellem land og by.

Venstre er ikke kommet sovende til de flotte kommunale resultater, som DI har præsenteret. Jeg er overbevist om, at resultaterne afspejler, at vi i Venstre forstår vigtigheden af dansk erhvervsliv og aktivt vægter at fremme virksomheders vilkår gennem den politik, som vi fører i kommunerne. Det gør vi, fordi vi ved, hvor afgørende erhvervslivet er for samfundets sammenhængskraft. Det skal vi også huske at fortælle, når der lige om lidt er kommunalvalg.

En stemme på Venstre er en stemme på et sundt lokalt erhvervsliv, der giver jobskabelse, vækst og bosætning i lokalområdet. Det er ikke kommet af sig selv, men fordi vi i Venstre har prioriteret det politisk. Det skal vi være stolte af og huske at tage æren for.

Jeg ser med stolthed ind i et kommunalvalg, hvor Venstre har bevist, at en stemme på os er en stemme på vækst, jobskabelse og et Danmark i balance.

Læs DIs undersøgelse af erhvervsvenlighed i Danmark.

NYHEDSBREV FRA VENSTRE

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste