Venstre

Venstre fylder i år 150 år

Den 30. juni 1870 blev Venstres dåbsattest skrevet, og Venstre har altid spillet en central rolle i dansk politik.

Vi har været med til at forme samfundet, og de fleste af danmarkshistoriens store forlig har liberale fingeraftryk. Det er vi stolte af.

Det var Venstre, der stillede med Danmarks første statsminister, da parlamentarismen blev indført i 1901. I alt har Venstre haft 11 statsministre – en liste, der tæller Deuntzer, I.C. Christensen, Neergaard, Holstein, Berentsen, Madsen-Mygdal, Knud Kristensen, Erik Eriksen, Hartling, Fogh og Løkke.

Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, er stolt over at stå i spidsen for et parti med dybe rødder og stærke grene:

”Overalt på Christiansborg hænger portrætter af store mænd og kvinder. Mange af dem er Venstre-folk. Det gør et kæmpe indtryk. Men for mig er Venstres historie andet og mere end malerier i guldrammer. Der er også folk, vi alle kender eller har kendt – jeg tænker på Henning Christophersen, Uffe, Fogh, Løkke, Claus Hjort og Bertel Haarder”.

Venstres 150-års jubilæum markeres i år med en reception, et jubilæumslandsmøde samt det femte bind af ”Venstres historie”.

Læs mere om Venstres historie.