Venstre

Venstre-forslag behandles i dag: Frihed og fællesskab i foreningerne

Af Venstres idrætsordfører Stén Knuth og tidligere kulturminister Bertel Haarder

Venstre vil fjerne unødigt bureaukrati og respektere foreningernes egenværdi. Vi vil give endnu flere børn og unge den oplevelse at være med i et selvvalgt, forpligtende fællesskab.

Derfor behandler Folketinget i dag et beslutningsforslag fra Venstre, der netop skal sikre foreningerne frihed til at gøre det, de er bedst til.

Foreninger er frivillige fællesskaber, støttet - men ikke styret-  af samfundet.

Det begyndte med skytte-, gymnastik- og idrætsforeningerne, der blev til DGI med næsten 1,6 mio. medlemmer. I dag har DGI, DIF og DUF tilsammen næsten 2,9 millioner medlemmer, og Dansk Boldspil Union, DBU, har 330.000 medlemmer under det fornemme motto ”En del af noget større”.

I alt arbejder 700.000 som frivillige i de danske foreninger. Hvorfor gør de det? Det moderne menneske kan jo klare sig uden fællesskaber. Hjemme kan vi få alting serveret, mens vi dyrker os selv, rider motionscyklen og får hjælp af stat og kommune.

Men stadigt flere søger de selvvalgte fællesskaber i foreningerne. Hundredtusinder strømmer til foredrag, festivaler og folkemøder. Sært nok, for musikkvaliteten er meget bedre hjemme ved musikanlægget og tv-apparatet, hvor man også kan se nærbilleder af de kendte koryfæer. Men vi vil hellere have autentiske oplevelser sammen med andre.

Fællesskabet gør forskellen. Corona-krisen har vist os, hvor meget vi behøver disse fællesskaber.

De frivillige, foreningslederne, indsamlerne i de velgørende organisationer, Røde Kors-vennerne, lektiehjælperne og alle dem, der gør mere, end de behøver - de er er folkestyrets grundstof, som gør os ansvarlige over for fællesskabet.

Derfor skal vi være gode ved foreningerne. Støtte dem uden at styre dem.