Venstre

Sundhed og klima indleder ny politisk sæson

Af Jakob Ellemann-Jensen, Venstres formand

13. august 2021 kl. 12:15

Så er vi i gang igen!

I dag holder Venstre sit sommergruppemøde i Kolding, og det markerer starten på en ny politisk sæson. Vi er i Danmark ved at lægge corona bag os, og derfor tager Venstre nu fat på nogle af de grundlæggende udfordringer i vores samfund.

En af dem er den mangel på praktiserende læger, som vi ser flere steder i landet. For rigtig mange danskere oplever, at det kan være svært at få en praktiserende læge tæt på.

Faktisk er det mere end halvdelen af de alment praktiserende læger, der i dag har lukket for nye patienter. Det skal vi have lavet om på. Så man kan vælge mellem gode, praktiserende læger tæt på, hvor man bor.

Derfor vil Venstre have 1.700 flere praktiserende læger i hele Danmark, end vi har i dag. Og vi foreslår, at der vedtages et politisk mål om, at Danmark skal have 5000 praktiserende læger i 2035, når regeringen som varslet indkalder til forhandlinger om en ny sundhedsreform.

Alle danskere har ret til en god læge tæt på. Uanset om man bor på landet eller i byen.

For den praktiserende læge er en del af det helt nære sundhedsvæsen.Det er den første, vi rækker ud til, når vi bliver utrygge, fordi vi har det skidt, eller når ens pårørende bliver ramt af sygdom.

Og derfor er den praktiserende læge ofte selve indgangen til resten af sundhedsvæsnet. Den som møder os, når vi er mest sårbare.

Jeg håber regeringen læser Venstres udspil, og så håber jeg, at der snart bliver indkaldt til forhandlinger. For det haster med at skabe et endnu bedre sundhedsvæsen i Danmark.

Udover sundheden, så tager Venstre også hul på den nye sæson med et nyt, ambitiøst klimaudspil. For der er ingen tvivl om, at vi står overfor nogle meget store udfordringer, som vi skal løse.

En ambitiøs grøn omstilling kræver, at vi politisk er klar til at investere i klimaet, så det ikke bare bliver ved snakken.

Derfor foreslår Venstre, at vi skaber et grønt råderum, som kan bidrage til at finansiere omstillingen. Konkret foreslår vi en ny dimittendsats på 9.500 kr. Det vil frigøre 1,7 mia. kr. til den grønne omstilling hvert eneste år. Og det vil samtidig øge beskæftigelsen med 5.700 personer i en situation, hvor der er akut mangel på arbejdskraft i erhvervslivet.

Stort set alle er enige om, at den grønne omstilling er nødvendig og haster. Og vi bliver nødt til at tage en ærlig debat om, at det også kræver, at vi prioriterer klimaet og investerer i det.

Den debat og mange andre glæder jeg mig til at tage i den kommende politiske sæson.

NYHEDSBREV FRA VENSTRE

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste