Økonomi og vækst

Rød finanslov - ny bliver det dyrere at være dansker

Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, finder skattestigninger i den kommende finanslov både bekymrende og unødvendige. Foto: Kim Vadskær

Så kom regeringens længe ventede finanslov. Med støtte fra SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet kom den mandag aften endelig i mål. Desværre er budskabet for det kommende år helt klart: Det skal være dyrere at være dansker.

Regeringens finanslov viser med al tydelighed, at Danmark nu har fået en rød regering. En regering, som gør det økonomisk mere vanskeligt at være dansker, og som ikke har et eneste reelt forslag til, hvordan man kan fastholde den rekordhøje beskæftigelse og gøre Danmark rigere.

”Regeringens finanslov er en finanslov, som lægger vægt på at bruge en masse penge, og så i anden række finde ud af, hvor pengene skal komme fra. De skal så komme fra, at det bliver dyrere at være helt almindelig dansker, det bliver dyrere at drive virksomhed i Danmark, og det bliver vanskeligere at skabe arbejdspladser i Danmark. Det synes jeg er ærgerligt”, siger Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen.

Regeringens skattestigninger er både bekymrende og unødvendige. Danmark har en solid økonomi. Og der er faktisk grundlag for, at vi investerer i fremtiden – uden at vi hæver skatterne. Den vej ønsker regeringen desværre ikke at gå.

I stedet vil den i det kommende år bl.a. gøre det dyrere at købe en bolig, aflyse skattefritagelsen på fri telefon og ikke mindst tredoble skatten på generationsskifte i små og store virksomheder i byer og landdistrikter.

”Dansk økonomi er bomstærk. Og i den situation vælger regeringen så at hive ekstra skatter ind for at finansiere et øget forbrug. Det, synes jeg, er dybt uansvarligt, og det bekymrer mig for fremtiden”, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Omvendt har Venstre vist en anden vej. For vi kan faktisk gøre Danmark både rigere og stærkere uden massive skattestigninger til danskerne. Det har vi tidligere bevist, og det vil vi også gøre fremadrettet.

Vi står nemlig på danskernes side. Som vi altid har gjort. Venstre ved man nemlig, hvor man har.