Økonomi og vækst

Rød finanslov - en dyr omgang for danskerne

Den socialdemokratiske regering misser med sit forslag til finanslov en helt central chance for at få Danmark på sporet efter corona-krisen. Den brænder faktisk et straffespark - uden målmand.

For regeringen trækker folk ud af arbejdsmarkedet i stedet for at sikre, at flere bliver en del af det arbejdende fællesskab. Og Socialdemokraterne hæver igen skatter og afgifter med milliarder og sender regningen direkte videre til danskerne, iværksætterne og de danske virksomheder.

Konsekvensen er, at Danmark taber både vækst og velstand under den nuværende regering.

Venstre vil en anden vej.

Vi vil en ansvarlig økonomisk politik. Vi vil finde veje til grøn vækst og jobskabelse. Vi vil et skattestop, som beskytter danskernes privatøkonomi og gode danske arbejdspladser.

Vi vil med andre ord skabe varig vækst og velstand. Vi vil ikke – som den socialdemokratiske regering – gøre Danmark fattigere.

Regeringen har ellers haft de bedste forudsætninger for at gøre Danmark rigere. Den socialdemokratiske regering arvede nemlig en rigtig sund og stærk økonomi fra den tidligere V-ledede regering. Eller som Finansministeriet selv skriver ”… dansk økonomi havde et stærkt fundament før corona-krisen med holdbare offentlige finanser, lav offentlig gæld og høj troværdighed”, og før krisen var den ”uden tegn på væsentlige ubalancer, herunder hverken på arbejdsmarkedet og boligmarkedet”.

Desværre er der nu hverken tegn i sol eller måne på, at regeringen gør nok for at fastholde den stærke position. For én ting er, at corona-krisen har ramt vores fælles velstand. Noget andet er, at regeringen sidder på hænderne, når det kommer til at genskabe de titusindevis af arbejdspladser, som vi har tabt under krisen.

Faktisk regner regeringen selv med, at dens egen politik betyder et fattigere Danmark, hvor flere danskere vil miste deres job. Selv i 2025 vil der være flere ledige, end der var i 2019.

Regeringens krisesvar er nye skattestigninger, som vil jage endnu flere arbejdspladser ud af Danmark. Læg dertil, at regeringen vil lade særligt, udvalgte grupper af raske danskere gå på tidligere pension, selv om det betyder færre penge til eksempelvis kræftbehandling og grøn omstilling.

At det er uklogt at hæve skatter og afgifter midt i en økonomisk krise - det ved statsministeren udmærket godt. Da Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, i en tv-debat i maj bad Mette Frederiksen garantere, at hun ikke ville kommer med stigende skatter og afgifter, svarede hun uden at tøve, at nye skatter ”ville være et mærkværdigt svar til et dansk erhvervsliv, der står i en rigtig, rigtig svær situation”.

Regeringens forslag til finanslov er dermed ”et mærkværdigt svar”.

Forslaget er næsten støvsuget for tiltag, som kan skabe grundlaget for ny vækst og genskabe den velstand og de arbejdspladser, der er tabt. Og regeringen solder dermed det gode udgangspunkt op, som Venstre og en ansvarlig blå blok skabte frem til 2019.

Dagens forslag til en finanslov viser en regering, som ikke svarer på, hvordan vi skaber arbejdspladser fremover. Tværtimod bliver finanslovsforslaget dyrt for Danmark. Regeringen udskriver regninger, som både vi og vores børn kommer til at betale af på fremover.

Jeg ser frem til de kommende forhandlinger, hvor det vil være Venstres ambition at vende skuden, så bolden rent faktisk sparkes i mål med flere danske arbejdspladser og mere velstand til følge.