Økonomi og vækst

Regeringen skaber massiv utryghed på boligmarkedet

Af Heidi Bank, Venstres boligordfører

S-regeringen og boligminister Kaare Dybvad overvejer i disse dage et politisk indgreb på boligmarkedet. Indgrebet er rettet mod udenlandske kapitalfonde, der de senere år har opkøbt flere ejendomme i Danmark med henblik på at foretage renoveringer og efterfølgende sætte huslejen voldsomt op.

Det er et reelt problem, som vi skal gøre noget ved. Men de indgreb, som regeringen og resten af venstrefløjen har nævnt, kan få alvorlige konsekvenser for ejendomsvurderingerne på andelsboliger – og i værste fald kan andelsboligerne miste en væsentlig del af deres værdi.

En betydelig del af landets andelshavere kan dermed stå over for tab på flere hundrede tusinde kroner. Det er med andre en gigantisk bombe under boligmarkedet og danskernes privatøkonomi.

Venstre er enig med regeringen i, at det er et problem, når udenlandske kapitalfonde som Blackstone opkøber ejendomme i særligt København med det ene formål at sætte huslejen voldsomt op. Og det bekymrer mig, når jeg hører om historier, hvor huslejen nærmest bare galopperer derudad og presser mennesker med almindelige indkomster ud af de større byer.

Det skal vi gøre noget ved.

Men til forskel for venstrefløjen værner Venstre om danskernes pengepung. Derfor vil vi ikke gennemføre lovgivning, som kan være en bombe under andelsboligmarkedet.

Derfor kommer Venstre heller ikke til at støtte et indgreb fra den socialdemokratiske regering sammen med resten af venstrefløjen, der forringer danskernes boligværdi.

Desværre har den socialdemokratiske boligminister ikke klart afvist, at han vil lade sig presse af venstrefløjen. Eksempelvis har han ikke taget afstand fra Enhedslistens Søren Egge Rasmussens udtalelse til Berlingske for et par uger siden. Her sagde han, at han er klar til at acceptere, ”at der kan være nogle andelshavere, som bliver ramt af det på den korte bane”.

Det bekymrer Venstre, hvis den socialdemokratiske boligminister, Kaare Dybvad, skulle gennemføre lovgivning med den yderste venstrefløj, som ender med at koste andelshavere på pengepungen. Og det er dybt problematisk, at regeringen ikke med sikkerhed kan garantere for de mere end 200.000 danske andelshaveres økonomi. For der skal være ro om danskernes boligøkonomi, hvad enten man har en ejer- eller andelsbolig.

For en andelsbolig er købt og belånt i tiltro til, at vi politisk sikrer stabilitet på boligmarked. At vi ikke laver politiske indgreb, som betyder, at andelsboligen pludselig falder i værdi.

Den stabilitet er helt afgørende for Venstre.