Økonomi og vækst

Nyt iværksætterinitiativ: Det skal være lettere for virksomheder at vokse sig store

Det skal være lettere for virksomheder at vokse sig store, skriver Venstres Tommy Ahlers.
Tommy Ahlers, iværksætter, investor og klimaordfører for Venstre

Grunden til, jeg gik ind i politik, var, at jeg ville give iværksættere bedre vilkår. Det er simpelthen iværksætteri, der driver mig. For det er iværksætteri og de nye idéer, der skaber grundlaget for innovation, og som skal hjælpe os med at håndtere de udfordringer, vores samfund står over for.

Hvad end det gælder den grønne omstilling eller at forny den offentlige sektor. Af samme grund lancerede vi i mandags den første del af en stribe af initiativer, der skal understøtte danske iværksættere.

De fem tiltag, vi præsenterede i mandags, skal først og fremmest gøre det lettere for danske iværksættere at rejse kapital. Her er der dels tale om kapital til de helt nye iværksættere, som har brug for investeringer for at komme i gang. Dels om de mere etablerede iværksættere, der skal bruge risikovillig kapital for at vækste og blive store.

Begge dele er der hårdt brug for, og hvis vi kigger til andre lande, vi normalt sammenligner os med, f.eks. Sverige, er konklusionen klar: Vi har ikke nok risikovillig kapital herhjemme. Det hæmmer iværksætteriet og fører til, at der er mindre velstand og dermed færre midler at levere velfærd for. Samtidig betyder det, at vi får færre innovative løsninger – løsninger, som vi skal bruge til at drive den grønne omstilling frem og optimere den offentlige sektor. Det skal vi gøre noget ved.

Det skal vi blandt andet, fordi der er risiko for, at danske iværksættere rykker til udlandet, hvis ikke de får bedre vilkår. Og hvis ikke danskerne nemt kan skyde penge i iværksætterne – f.eks. når de vil tage springet fra start-up til scale-up – så er det højst sandsynligt ikke os, men udlandet, der får gavn af iværksætternes mod og foretagsomhed.

Danmark har som udgangspunkt gode forudsætninger for at blive en succesfuld iværksætternation. Alligevel ser vi alt for ofte, at succesrige danske firmaer må søge til udlandet, når de skal vokse sig store, bl.a. fordi, at det er svært at tiltrække tilstrækkelig kapital i Danmark. Det gør Danmark og danskerne fattigere, når fremtidens Lego, Novo Nordisk eller Danfoss flytter til udlandet for at kunne udvikle sig. Derfor har Venstre fremlagt nye initiativer, der skal gøre op med denne udvikling.

Konkret består iværksætterudspillet af fem initiativer:

1. Pensionsmilliarderne skal i højere grad kunne investeres i danske virksomheder – det gælder både danskernes private pensioner og de næsten 1.000 mia. kr. som ATP investerer for os alle sammen.
  2. Den ordning, hvor Vækstfonden har kunnet matche private finansieringer under corona, skal gøres permanent.
  3. Fradraget for investeringer i iværksættervirksomheder skal fordobles og gøres mere tilgængeligt for almindelige danskere.
  4. Loftet over aktiesparekontoen skal hæves – på den måde får vi en stærkere aktiekultur.
  5. Loftet over virksomhedernes skattekreditter skal hæves, så iværksættere og mindre virksomheder lettere kan investere nye innovative ideer.

Med de her fem initiativer vil danske iværksættere i højere grad kunne få adgang til den kapital, som de har så hårdt brug for, ligesom danskerne i højere grad kan få lov til at investere i de gode idéer og hjælpe dem godt på vej. Og bliver disse initiativer til virkelighed, mener jeg, at det er et stort skridt i retningen af, at Danmark kan blive den iværksætternation, som vi så afgjort har potentialet til at blive. Og det er der brug for. For velstand er produktet af gode idéer og foretagsomhed – af iværksætteri. Og ønsker vi os fortsat et stærkt velfærdssamfund med råd til grøn omstilling og innovation, skal vi samtidig ønske os bedre vilkår for danske iværksættere.

Læs Venstres udspil: Iværksættere skal have bedre adgang til kapital i Danmark.