Venstre

Kære regering, drop snakketøjet - træk i arbejdstøjet

Den socialdemokratiske regering har haft nøglerne til Statsministeriet i mere end syv måneder. I den tid er det overraskende, hvor få resultater det er lykkedes regeringen at komme igennem med. For selv om socialdemokraterne er gode til at snakke, har de mere end svært ved at få arbejdshandskerne på.

Regeringens liste over udskudte planer vokser og vokser.

Tag eksempelvis løftet om en ny infrastrukturplan. Regeringen valgte i sommer at rive den tidligere VLAK-regerings ambitiøse infrastrukturplan i stykker. Danmark skulle have en ny bred aftale, var argumentet fra transportminister Benny Engelbrecht (S). Men nu kan ministeren ikke svare på, om den nye plan kommer i år, næste år eller i 2022.

En ny infrastrukturplan har med andre ord meget lange udsigter.

Det samme har et nyt modtagecenter for asylansøgere uden for EU. Før valget lovede Socialdemokratiet ellers, at man ville oprette modtagecentre for asylansøgere uden for EU. Mette Frederiksen kaldte det oven i købet realistisk. Det viser sig nu, at ikke ét eneste land har ønsket at hjælperegeringen med at oprette et modtagecenter i deres land.

Der tegner sig desværre et klart mønster: Før valget foreslår Socialdemokratiet noget, de betegner som både nemt og realistisk. Men når nøglerne til ministerbilerne er sikret, er det så som så med at få gennemført planerne i praksis.

Sammen med Folketingets øvrige partier vil Venstre derfor fortsætte med at presse den socialdemokratiske regering. Vi vil presse socialdemokraterne til at blive konkrete og indkalde til politiske forhandlinger. Og vi vil kæmpe for at få så meget Venstre-politik som muligt igennem, når vi forhåbentlig inden længe bliver indkaldt til politiske forhandlinger.

Og vi har masser af forslag med i værktøjskassen. Vi kan ikke lade danskerne sidde derude og vente på politisk handling. Virkeligheden venter ikke.