Sundhed og velfærd

Ellemann: Fælles blåt udspil skal give Flere og bedre muligheder i vores velfærdssamfund

Jakob Ellemann-Jensen (V), Morten Messerschmidt (DF), Pernille Vermund (NB), Inger Støjberg (DD), Alex Vanopslagh (LA) og Søren Pape Poulsen (K) præsenterer fem fælles forslag, der skal sikre danskerne mere frihed.

Af Jakob Ellemann-Jensen

11. oktober 2022 kl. 11:28

Den borgerlige opposition har i dag præsenteret fem forslag, der skal sikre mere frihed og flere muligheder for danskerne. Efter tre år med en socialdemokratisk regering, der fører ideologisk korstog mod det frie valg, er det på tide at vise danskerne, at der er en anden vej.

Vi danskere er ikke ens. Vi har forskellige ønsker og behov. Derfor er alle løsninger heller ikke lige gode for den enkelte dansker.

Den borgerlige opposition ønsker større selvbestemmelse for den enkelte ved hjælp af langt større udbredelse af frit valg, bl.a. på sundheds- og ældreområdet, ligesom vi ønsker at rulle tvangsfordeling af gymnasieeleverne efter forældrenes indkomst tilbage straks efter valget.

Frit valg sikrer, at borgerne kan vælge på baggrund af personlige præferencer frem for at være påtvunget forudbestemte løsninger i metermål.

Når vi siger, at vi ønsker mere frihed og flere muligheder, så mener vi det. I dag har vi taget de første skridt mod et mere frit samfund baseret på tillid og ansvar, hvor det enkelte menneske er i centrum.
Jakob Ellemann-Jensen

Jeg har før lovet at tilbagerulle tvangsfordelingen af gymnasieeleverne. Hvis vi vrider armen om på ryggen af vores ungdom og tvinger dem til at gå samme vej, som Socialdemokratiet og resten af rød blok ønsker, risikerer vi at tabe en generation på gulvet. Det er alle borgerlige partier enige om. Vi vil genskabe friheden for de kommende gymnasieelever omgående efter et valg, hvis vi får ansvaret.

Iblandt os borgerlig-liberale partier er det nemt at blive enige om, at vi står sammen om det frie valg for alle danskere. Det er jeg utrolig glad for. Det betrygger mig om, at vi sammen kan sikre en ny vej for Danmark med mere frihed og flere muligheder.

ET BLÅT FLERTAL VIL SIKRE FEM KONKRETE TILTAG FOR AT SKABE MERE FRIT VALG

• Kortere ventetid på fertilitetsbehandling
    Vi vil sikre, at danskere, der er i fertilitetsbehandling, er omfattet af både udrednings- og behandlingsgarantien, så de kan benytte sig af private alter­nativer. Det vil give mange danskere hurtigere og dermed bedre mulighed for at opfylde det ønske om at stifte familie, som de så inderligt nærer. Læs også Venstres udspil 'Bedre hjælp til ufrivilligt barnløse'.
  • Frit valg for fødende til at finde det rette tilbud
    Vi vil give de fødende mulighed for at bruge det frie valg til at få den bedste behandling. Derfor skal fødende i hele landet have mulighed for at vælge mellem offentlige og private tilbud ved ukomplicerede fødsler, så de kan vælge det tilbud, som danner den bedste ramme om den kommende familieforøgelse. Læs også Venstres udspil 'Mere frit valg og flere rettigheder for fødende'.
  • Rulle elevfordelingen på gymnasierne tilbage
    Regeringens kamp mod de unges frie valg skal stoppes. Derfor skal den forkerte tvangsfordeling af gymnasieeleverne efter forældrenes indkomst rulles tilbage straks efter valget. Det skal ikke være mors og fars penge­pung, som bestemmer, hvor den enkelte unge kan blive uddannet. Læs også Venstres valgløfte 'Venstre lover at rulle tvangsfordelingen af gymnasieelever tilbage'.
  • Sikre det frie valg på ældreområdet
    Vi vil sørge for, at pengene følger borgeren, så de ældre får markant større frihed til selv at vælge den leverandør, der skal levere den personlige pleje, praktiske hjælp og madservice, som de er visiteret til. Læs også Venstre udspil 'Mere frihed - flere muligheder til vores ældre'.
  • Friplejehjem i alle kommuner
    61 ud af landets 98 kommuner har ikke et friplejehjem, som et alternativ til de offentlige. De blå partier ønsker derfor friplejehjem i alle kommuner. På den måde sikrer vi, at alle danskere får muligheden for at vælge – også når det gælder de senere år af vores liv. Læs også Venstre mærkesag 'Mere frihed til selv at bestemme'.