Venstre

Jakob Ellemann-Jensens nytårstale 1. januar 2020

Se eller gense Jakob Ellemann-Jensens nytårstale fra 1. januar 2020.

Kære alle.

Håber I er kommet godt ind i det nye år. I det nye årti.

Det går godt i Danmark. Men ingen ved, hvor længe de gode tider fortsætter. Derfor er det vigtigt at føre en økonomisk ansvarlig politik. Jeg vil ikke være med til at gøre det dyrere at være dansker og sværere at drive små og store virksomheder.

Jeg vil skabe tryghed om jeres privatøkonomi og sikkerhed for virksomhederne, som skaber gode arbejdspladser i vores byer og landdistrikter. Det gør vi ved at holde skatter og afgifter i ro. Det gør vi med et skattestop.

I valgkampen gav Venstre vælgerne et velfærdsløfte. Det står jeg ved. Når der kommer flere ældre og flere børn, så skal økonomien følge med. Men Venstre hverken kan eller vil vinde en konkurrence om at bruge flest skattekroner. For det er ikke ansvarligt. Vi vil hellere være bedst til at sikre den borgernære velfærd ved at give danskerne mere indflydelse og ved at udfordre systemerne.

Kan vi for eksempel give flere frie valg i velfærden og skabe mere relevante velfærdstilbud til vores børn, unge, ældre og familierne?

Kan vi give medarbejderne mere frihed til at bruge deres faglighed, så vi løfter kvaliteten i børnehaver, ældrepleje, sygehuse og skoler?

Det, tror jeg godt, vi kan. Det kræver, at vi tænker nyt.

Et område, hvor vi i høj grad også skal tænke nyt, er klimaet.

I Venstre er vi klar til at bruge af det økonomiske råderum for at få sat turbo på den grønne omstilling. Og vi kommer alle sammen til gøre en indsats for at nå vores ambitiøse klimamål. Alle lige fra husholdningerne til landbruget, flyselskaberne og hele energisektoren.

Vi skal finde ægte grønne løsninger, som går hånd i hånd med danske arbejdspladser, økonomisk fremgang og god livskvalitet. Danskerne skal kunne se sig selv i den grønne omstilling. For vi skal være et eksempel til efterfølgelse.

Jeg håber også, at noget så godt og gammeldags som ordentlighed kommer til at fylde noget mere i det nye årti. Jeg håber på, at vi alle sammen vil være vores ansvar bevidst uanset, hvilken rolle vi har i samfundet. Jeg håber, at vi vil tage hensyn til hinanden og vise hinanden tillid. Og at vi vil leve op til den tillid.

Så hvis du står og mangler et nytårsforsæt, så håber jeg, at du bliver inspireret. Skriv endelig også til mig i mit kommentarfelt, hvad I mener, er det vigtigste i den nye tid, vi går ind i.

Godt nytår til jer alle sammen!