EU-politik

Højere EU-budget må ikke føre til højere skatter og afgifter

Hvor skal pengene komme fra?

Sådan spurgte statsministeren i Folketinget for en uge siden og pegede selv på om stigende EU-budget skal betales af højere skatter? Nedskæringer i velfærden? Eller måske højere pensionsalder?

Jeg synes ikke, at nogle af mulighederne er særligt tillokkende. Og jeg synes, at statsministeren ikke kun skal nøjes med at stille spørgsmålene, men også besvare dem.

I dag kommer regeringen nemlig til at bede Folketingets Europaudvalg om lov til at sige ja til et højere EU-budget, efter at statsministerens forhandlingstaktik har isoleret Danmark. Det har formentlig gjort regningen større, end den ellers ville være og det har helt sikkert kostet os indflydelse i Europa. Regeringen har beregnet, at vi kan stå overfor en regning på mange milliarder hvert år.

Det ligger dybt i Venstres DNA at være et ansvarligt parti, der arbejder for et stærkt Danmark i et stærkt Europa. Og vigtigheden af at holde sammen og hjælpe hinanden i Europa er lige nu større end i mange år – også for vores egen skyld.

Det ligger lige så dybt i Venstres DNA at være økonomisk ansvarlige.  Der er brug for at hjælpe Sydeuropa, men der er også brug for, at pengene passer herhjemme. Derfor har Venstre krævet, at regeringen svarer på statsministerens eget spørgsmål fra sidste tirsdag – hvor skal pengene komme fra? Og for os var det centralt med en garanti for, at et højere bidrag til EU ikke skal finansieres gennem højere skatter og afgifter.

Det vil regeringen ikke. Vi vil ikke vente og se, hvordan regningen skal betales, når der skal laves finanslov med den yderste venstrefløj senere på året. Derfor kommer Venstre ikke til at støtte regeringens mandat til et nyt EU-budget.

Nogle vil mene, at det er uansvarligt ikke bare at bakke regeringen op betingelsesløst. Så må man bekymre sig om, hvor pengene skal komme fra, senere. Det er jeg uenig i.

Vi står i en helt ekstraordinær krisesituation med over 40.000 nye arbejdsløse, et forventet underskud på 200 milliarder og en regering, der gerne sætter skatter og afgifter op og i øvrigt har planer om at genindføre efterlønnen. Selvfølgelig skal Venstre som et økonomisk ansvarligt parti kræve finansiering og vished for, at det ikke fører til højere skatter og afgifter, før vi tager ansvar for at udskrive en milliardregning.

Regeringen kan finde andre flertal. Det må de gøre. Venstre giver ikke regeringen lov til at udskrive en milliardregning uden den mindste anelse om, hvordan den skal betales.

Det er på tide, at statsministeren besvarer sine egne spørgsmål.