Venstre

Genåbning: Her er Venstres fem principper

Af Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen

Danmark skal hurtigst muligt tilbage til det samfund, vi kendte fra før nedlukningen - og inden for, hvad der er sundhedsmæssigt forsvarligt. Jeg har nu i fire uger efterlyst en plan fra regeringen, så danskerne kan få noget retning og en ide om, hvad de kan regne med. Det har regeringen ikke leveret, og det er med til at skabe usikkerhed og utryghed.

Lige nu mister mennesker deres arbejde og livsværk. Sårbare ældre må ikke se deres nærmeste, og mange af vores børn kan ikke komme i skole. Det er ikke i orden, at regeringen – som sidder på hele embedsapparatet og råder over den sundhedsfaglige og økonomiske ekspertise – ikke vil komme med et bud på en plan for, hvordan der skal gøres noget ved det.

Et minimum for den kommende forhandling må være, at regeringen kommer med sit eget bud på en rækkefølge for åbningen. Men den rolle lever de ikke op til, hvilket er utilfredsstillende.

Det sagt, så skal der ikke være tvivl om, at vi i Venstre selvfølgelig går konstruktivt ind i disse forhandlinger. Præcis, som vi har gjort i de forgangne uger, når regeringen ikke har ageret egenrådigt og holdt relevant information helt tæt til kroppen.

Her til morgen har jeg derfor angivet retningen for Venstres position i den kommende forhandling om genåbningen af Danmark. Det sker i form af fem principper, som vil være vores ledetråd i det arbejde, som skal bringe os tilbage mod et normalt samfund igen.

Vi kommer også til at have øje for de mange mennesker under uddannelse, som står ved en skillevej i deres liv. Vi har hele tiden kæmpet for, at de skal have muligheden, hvad enten det er Folkeskolens afgangseksamen, afslutning af erhvervsuddannelser eller andre forløb – her skal vi så vidt muligt sørge for, at det kan ske på en god måde.