Venstre

Ellemann: Hverdagen er på vej tilbage til danskerne

Hverdagen er på vej tilbage til danskerne, skriver Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen.

Af Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen

Natten til tirsdag blev et bredt flertal af Folketingets partier enige om en yderligere genåbning af Danmark. Det betyder, at endnu en del af Danmark genåbner i morgen, og at flere danskere og danske virksomheder kan vende tilbage til en mere normal hverdag.

Venstre gik til forhandlingerne mandag aften med fire hovedprioriteter:

1.    Børn og unge skulle fuldt tilbage i skole og på uddannelse.

2.    Fitnesscentre og indendørs idræt skulle have lov til at åbne.

3.    Private arrangementer skal kunne fortsætte til efter kl. 23:00.

4.    Den bøvlede 30-minutters bookingregel afskaffes.

Det kom vi i mål med efter mere end ti timers forhandlinger, selvom aftalen bestemt ikke er uden knaster.

Derfor kan alle klasser i grundskolerne vende tilbage på fuld tid allerede fra på torsdag. Det gælder også erhvervsuddannelserne og afgangsklasserne på ungdomsuddannelserne.

For Venstre har det længe været en afgørende prioritet at få børn og unge tilbage i skolerne på fuld tid. Vores børn og unge har betalt en høj pris igennem det seneste år med corona. Derfor er det så vigtigt, at de nu får lov til at vende tilbage til noget, der minder mere om en almindelig hverdag.

Vi har også fået igennem, at danskerne fra på torsdag igen kan trække i træningstøjet og få sved på panden i den lokale fitness eller idrætsklub.

Og så har vi sikret, at når livets store dage som et bryllup eller den runde fødselsdag skal fejres, så skal festen ikke lukke kl. 23. Man skal selvfølgelig kunne feste til den lyse morgen uden, at staten skal blande sig i det.

Og så fik vi endelig fjernet den ulogiske 30 minutters-bookingregel, der spænder ben for spontane café- og restaurantbesøg.

Det er alt sammen skridt i den rigtige retning, selvom vi gerne havde set at ungdomsuddannelserne kunne åbne helt allerede nu, og at vi mener, at brugen af coronapasset er alt for vidtgående.

Der er ingen tvivl om, at vi gerne havde set, at genåbningen gik hurtigere og flere restriktioner blev fjernet. Men regeringen og de røde støttepartier insisterer fortsat på at gå ekstremt forsigtigt til værks, selvom epidemien er under kontrol, og at stadig flere danskere bliver vaccineret hver eneste dag.

Det rammer danskerne og vores erhvervsliv med forbud, regler og restriktioner. Hele genåbningen har vist sig at være en lang og sej kamp. Regeringen vil hellere male skræmmebilleder og trække genåbningen ud end at stole på, at danskerne godt kan tage et individuelt ansvar.

Man bliver simpelthen nødt til at anerkende, at der er styr på både smitte og indlæggelser og slippe jerngrebet om Danmark. Vi må og skal vise danskerne den tillid, som de fortjener. Og så skal vi have hverdagen tilbage uden regler, restriktioner og forbud. Det kæmper vi i Venstre videre for.