Økonomi og vækst

Dybt uansvarligt: Mette Frederiksen gambler med dansk økonomi

Beskæftigelsesordfører Hans Andersen & finansordfører Troels Lund Poulsen

Venstre vil hjælpe nedslidte danskere, som ikke længere kan arbejde. For os er det vigtigt, at de nedslidte skal have gode muligheder for at trække sig fra arbejdsmarkedet før folkepensionsalderen. Og vi skal selvfølgelig holde fast i den økonomiske ansvarlighed, mens vi gør det. Desværre vil regeringen en helt anden vej.

I dag har statsminister Mette Frederiksen (S) præsenteret sit bud på, hvordan en ny tilbagetrækningsordning for nedslidte danskere kan se ud. Der er tale om den såkaldte pension til Arne, som Socialdemokratiet i snart halvandet år har forsøgt at udvikle en model for.

Nu har regeringen fundet modellen. Og den bliver dyr.

Midt i en corona-tid, hvor Danmark står over for en periode med massiv økonomisk smalkost, vil regeringen bruge milliarder på at sende raske danskere ud af arbejdsmarkedet. For som modellen er skruet sammen, vil det nemlig være antallet af år på arbejdsmarkedet, der afgør, om du kan gå tidligere på pension. Og ikke, hvorvidt du er nedslidt.

Det er dybt uansvarligt, og det kommer til at svække vores fælles velfærd. Herunder færre penge til sundhedsvæsen, ældrepleje, uddannelser og en ambitiøs klimapolitik.

Betyder det så, at vi ikke skal gøre noget for de nedslidte? Naturligvis ikke.

Da Venstre var i regering, indførte vi den nye seniorpensionsordning, som sikrer, at folk, der bliver nedslidt, kan gå fra før tid. Og ordningen virker.

I Nordjylland kan man eksempelvis møde Lau Falk. Lau er murer, og en af dem, som efter 40 år i branchen er blevet slidt ned af at gå på arbejde.

Derfor fik Lau i år tilkendt seniorpension efter et langt og hårdt arbejdsliv. Og sammen med ham er knap 2.000 andre danskere kommet på samme model – fortrinsvis fra fysisk nedslidende job.

Den model vil Venstre gerne udbygge. For det giver nemlig god mening, at folk som Lau kan få lov at gå fra før tid, hvis de er blevet slidt ned af deres arbejde.

Derfor vil vi også gerne se på, om vi skal justere seniorpensionen, så flere kan få glæde af den.

Men vi skal ikke bruge penge på en ny ordning, som vil koste milliarder og sende store mængder af raske danskere på pension. Det er ganske enkelt uansvarligt, og vil langsomt udhule velfærden.