EU-politik

Den zigzaggende regering

Regeringen poster statslige penge ud til virksomhederne med den ene hånd, mens de gør livet sværere for samme virksomheder med den anden hånd. Det giver ikke mening. Når Danmark skal nå sin ambitiøse klimamålsætning på 70 pct. i 2030 og vores fælles EU-målsætning om at være CO2-neutrale i 2050, så er det helt afgørende, at virksomhederne spiller en stor rolle. Deres rolle er ikke bare at reducere udledning. Deres rolle er i høj grad at finde på nye og bæredygtige måder at gøre alting på og med dem omstille markedet.

Med markedskræfterne i ryggen på de grønne løsninger vil det batte noget, og det vil være attraktivt for andre lande også at omstille sig. Det er de fleste efterhånden enige om.

Regeringen har endda selv anerkendt, at kapital spiller en væsentlig rolle for, at fremtidens grønne løsninger bliver udviklet og udbredt. Et velfungerende økosystem for kapital er altså godt for både klimaet, arbejdspladserne og den danske statskasse. Men herfra er der noget, som jeg grundlæggende ikke forstår ved, hvordan den socialdemokratiske regering opererer. For samtidig med, at de bl. a. går ud og præsenterer en stor statslig fond, som med statens penge skal hjælpe grønne iværksættere og virksomheder, så gør de det sværere for iværksættere og nystartede virksomheder at tiltrække privat kapital. Det gør regeringen ved at hæve aktieindkomstskatten, som allerede er den højeste i Europa. Når regeringen vil gøre det dyrere at investere i virksomheder for danskerne, så bliver det sværere for iværksætterne at finde den rette risikovillige kapital på det danske marked.

Kære Simon Kollerup, vil I, eller vil I ikke have grønne iværksættere i Danmark? Hvis I mener det, hvis I tror på, at innovation og nytænkning er en del af løsningen for klimaet, for Danmarks førerposition og for fremtidens arbejdspladser, så burde I rulle det her forslag tilbage.

Debatindlæg udgivet i Børsen d. 18. september 2020.