Klima og miljø

Den grønne løsning - den er blå

Jakob Ellemann-Jensen vil stå i spidsen for et borgerligt klimaprojekt.

9. juli 2021 kl. 14:08

Den grønne omstilling er århundredets kommercielle mulighed for Danmark. Den skal vi gribe og vise verden, at vi kan skabe vækst, jobs og øget velstand på en grøn måde.

”Vi har en moralsk forpligtelse over for den næste generation. Og jeg tror på, at vi som borgerlige har bedre og mere effektive løsninger til at levere et mere velstående samfund og en grønnere fremtid videre til vores børn.”

Sådan siger Jakob Ellemann-Jensen i et stort sommerinterview med Information, hvor han melder Venstre som forgangsparti for det borgerlige klimaprojekt.

Heri siger han også, at selvom regeringen har sat et ambitiøst mål, har de overhovedet ikke gjort nok for at nå det. Derimod er Venstre klar til at handle.

En ambitiøs grøn omstilling og en grøn markedsøkonomi i vækst er grundlaget for vores fremtidige velfærd.
Jakob Ellemann-Jensen

Mens regeringen har afsat to milliarder kroner til at udtage landbrugets kulstofrige lavbundsjorde, vil Venstre bruge fem milliarder. Og mens regeringen og dens støttepartier i vinter indgik en aftale om 775.000 grønne biler i 2030 finansieret af afgiftsstigninger, ville Venstre investere i at få én million grønne biler ved hjælp af råderummet.

Og Venstre går helhjertet ind for en ensartet CO2-afgift, hvor udlederen betaler, der vil skabe incitament for virksomhederne til hurtigst muligt at udvikle nye, grønne løsninger.

Læs hele artiklen her

NYHEDSBREV FRA VENSTRE

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste