Økonomi og vækst

Den blå vej ud af den økonomiske krise - fokus på optimismen

Af Troels Lund Poulsen, Venstres finansordfører

Uge efter uge bliver Danmark åbnet mere og mere. Til stor glæde for skoleelever, restauratører, butiksindehavere, idrætsklubber og alle andre, der oplever, at vi endelig er på vej tilbage til en hverdag, der minder om tiden før corona.

Vi ser endelig med forsigtig optimisme på den sundhedsmæssige situation, og inde i os vokser en følelse af, at danskerne i fællesskab har gjort, hvad vi skulle for at komme igennem krisen. Det indgyder i sig selv håb og fortrøstning.

Men samtidig er noget forandret. Nedlukningen har trukket dybe og dystre spor i vores samfund. Mange kender familier, hvor mor eller far pludselig står uden job, eller hvor lokale erhvervsdrivende har måttet dreje nøglen om og slukke for deres livsdrøm. Familiers livsgrundlag, der natten over er forandret.

Ser vi på samfundet som en helhed, er det et skræmmende kig ind i en alvorlig, økonomisk krise. For blot få måneder siden var dansk økonomi sund og stærk, fordi vi i Venstres regeringstid udviste rettidig omhu og førte en ansvarlig økonomisk politik, der efterlod penge på kistebunden. Nu står vi pludselig i en situation, hvor dansk økonomi har behov for noget nær en genoplivning.

Derfor står vi over for et vigtigt valg om, hvordan vi skal få Danmark og danskerne videre. Hvilke greb skal der til for at sikre en stærk genopretning?

På Christiansborg findes to fundamentalt forskellige bud på, hvordan vi går til opgaven. En rød vej og en blå vej.

Den røde vej går via højere skatter og byrder til danskerne og danske virksomheder. Men tager man penge fra dem for at fylde den slunkne kasse, er det som at fodre hunden med sin egen hale. Det vil skade dansk økonomi og sende arbejdspladser ud af Danmark - og dermed vil det give færre penge til vores fælles velfærd. Ja, jeg vil faktisk sige, at den røde vej ender blindt.

Den blå vej til genopretning med skatte- og afgiftslettelser vil derimod sætte gang i forbruget og produktionen, så vi skaber vækst og job. En holdbar og farbar vej, som leder os mod lysere tider, hvor danske virksomheder får en reel chance for at finde fodfæste og får mulighed for at genskabe de arbejdspladser, der er gået tabt – og gerne flere til. Så flere danskere igen har et job og en fremtid at stå op til om morgenen.

Hvilken vej skal vi vælge?

For mig er det indlysende. Det er bydende nødvendigt, at vi giver økonomien den nødvendige genstart - her og nu. Nye byrder på erhvervslivet og skattestigninger er simpelthen ikke løsningen.

Venstre vil kæmpe for en økonomisk genopretningsplan, der kan skabe vækst og arbejdspladser, så vi får Danmark tilbage i økonomisk topform og får danskernes tro på en lys fremtid tilbage.