Retspolitik

Danskerne skal have tillid til at politiet rykker ud

I dag er der alt for mange danskere, som ikke har tillid til, at politiet kommer, hvis der er brug for det. Det går ganske enkelt ikke, for det skaber utryghed. Derfor er et af Venstres helt centrale krav i politiforhandlingerne, at danskerne skal have en politigaranti.

Tirsdag begyndte de længe ventede forhandlinger om politiets og anklagemyndighedens økonomi i de kommende år. Længe ventede, fordi det i lang tid har været tydeligt for enhver, at politiet mangler ressourcer. Det er vi nu kommet i gang med at gøre noget ved.

Venstre går til forhandlingerne med helt klare krav.

Politigaranti: Danskerne skal have en politigaranti. Det betyder i al sin enkelhed, at man som borger i Danmark skal kunne være sikker på, at politiet rykket ud, når man har brug for dem. Det kan være på grund af et indbrud, et trafikuheld, et overfald, eller hvis man hører eller ser noget, som virker stærkt mistænkeligt.

Vi har vist alle stået i en situation, hvor vi har haft brug for politiet. Heldigvis sker det sjældent. Men når det sker, så skal vi trygt kunne regne med, at politiet kommer.

Nej til utryghedsskabende adfærd: Et andet helt centralt punkt for Venstre er, at vi får gjort op med den utryghedsskabende adfærd, som vi desværre ser alt for mange steder i landet. Danmark skal og må aldrig blive et land, hvor man skal gå og kigge sig over skulderen at frygt for at blive antastet af utilpassede unge, som ikke har forstået, hvordan man opfører sig i Danmark.

Derfor går vi også til forhandlingerne med et konkret krav om, at myndighederne får bedre muligheder for at udstede et opholdsforbud i bestemte zoner, hvis grupper af eksempelvis unge indvandrere chikanerer eller udviser truende adfærd over for beboere.

Styrkelse af indsatsen over for økonomisk kriminalitet: Et tredje område, som også er helt centralt for Venstre i forhandlingerne, bliver at sikre, at SØIK – også kendt som Bagmandspolitiet – har de nødvendige muskler til at bekæmpe den økonomiske kriminalitet.

Vi vil simpelthen ikke finde os i, at kyniske kriminelle svindler fællesskabet for milliarder af kroner. Det skal vi slå hårdt ned på. Og derfor må vi sørge for, at der er nok politifolk og efterforskere til at opklare de ofte meget komplicerede sager.

Det, og meget mere, vil være Venstres prioriteter i politiforhandlingerne. Det handler ganske enkelt om, hvordan vi kan få skabt mere tryghed for borgerne. Det kæmper vi for i forhandlingslokalet.