Venstre

Andreas Thyrring stopper som chef for Venstres Center for Kommunikation og Politik

Foto: Jacob Kjerumgaard

Efter otte år i Venstres tjeneste som politisk konsulent, særlig rådgiver i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og senest chef for Center for Kommunikation og Politik på Christiansborg skifter Andreas Thyrring fra marts til en stilling som seniorrådgiver og medlem af ledelsen hos public affairs- og kommunikationsbureauet Ulveman & Børsting.

Andreas har siden juni 2018 været chef for Venstres Center for Kommunikation og Politik på Christiansborg og dermed været øverste ansvarlig for Venstres pressetjeneste og Venstres politisk-økonomiske afdeling.

I det daglige har Andreas været en del af Venstres ledelse og fungeret som en af de nærmeste politiske og strategiske rådgivere for Venstres formænd Lars Løkke Rasmussen og Jakob Ellemann-Jensen.

- Venstre skylder Andreas en kæmpe tak for det enorme arbejde, han har udført gennem otte år. Andreas er fremragende til at eksekvere og få ting ud over rampen. Han er en overordentlig kompetent rådgiver og leder, der har opbygget en stor erfaring, som vi også kommer til at savne, siger Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen.

- Andreas kom til Venstre som en ung mand, der lige var blevet færdig på universitetet. Siden er han vokset og vokset – og hans resultater og den respekt, der står om hans person, taler for sig selv. Og vi ønsker ham alle alt det bedste fremover, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Andreas Thyrring var en del af kredsen, der lagde strategien for og eksekverede Venstres kampagner til Folketinget og Europa-Parlamentet i 2019. Ved folketingsvalget fik Venstre 23,4 pct. af stemmerne og den største mandatmæssige fremgang af alle partier. Og med fire mandater fik Venstre sit bedste valg til Europa-Parlamentet nogensinde.

- Jeg er utrolig taknemmelig for mine otte år som rådgiver for Venstre på Christiansborg og i regering. Det har været et kæmpe privilegium at arbejde sammen med og rådgive nogle af de ypperste folk i dansk politik. Jeg har mærket historiens vingesus, følt pulsen i politik og fået lov til at stå i spidsen for nogle helt fantastiske folk i Venstres Center for Kommunikation og Politik. Timingen er rigtig til at tage hul på det næste kapitel, hvor jeg vil bruge mine kompetencer med politik, strategisk kommunikation og ledelse i det private erhvervsliv og fortsætte min udvikling, siger Andreas Thyrring.

Venstre har i forbindelse med Andreas Thyrrings nye job konstitueret pressechef Søren Olufsen som leder af Venstres Center for Kommunikation og Politik.

Baggrund

• Juni 2018 – marts 2020: Leder af Venstres Center for Kommunikation og Politik
  • Juni 2015 – juni 2018: Særlig rådgiver for energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt
  • April 2012 – juni 2015: Politisk konsulent i Venstres Center for Kommunikation og Politik

Andreas er kandidat i statskundskab fra Københavns Universitet i 2012 og har siden da taget en lederuddannelse ved Center for Ledelse samt kurser i strategisk kommunikation ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Andreas er tilknyttet Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet som ekstern lektor, hvor han underviser i politisk rådgivning og kommunikation.