Arbejdsmarked

Venstre markerer: Dansk-krav for at få fuld kontanthjælp

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har her til morgen besøgt Vollsmose i Odense, samtidig med at han i Jyllands-Posten skriver...

”Fremover skal det være et krav, at man kan tale dansk for at få fuld kontanthjælp. Ganske enkelt. Vi vil udbrede det danskkrav, som vi allerede kender fra integrationsydelsen, til at gælde bredere. Så man kun kan få fuld kontanthjælp, hvis man kan begå sig på dansk”.

Selv om 45.000 flere ikke-vestlige indvandrere er kommet i arbejde siden valget - godt hjulpet på vej af kontanthjælpsloftet er 15.000 ikke-vestlige indvandrere ikke længere på kontanthjælp -  så er der meget langt igen.

Vi står fortsat med et kæmpe integrationsproblem i forhold til dem, der har været her i mange år. Syv ud af ti ikke-vestlige indvandrere i de udsatte boligområder er ikke er i job. En stor del af dem hænger fast i kontanthjælpen år efter år.

For ægtepar, hvor begge er på kontanthjælp, har flere end otte ud af ti ikke-vestlig baggrund. Det fremmer parallelsamfund, hvis ikke man er en del af arbejdsfællesskabet, endsige det danske samfund.

Venstre har derfor sat gang i afviklingen af ghettoområderne og stillet mere kontante krav. Men vi skal videre.

Der er således stadig over 35.000 personer med ikke-vestlig baggrund på kontanthjælp, heraf mere end 20.000 langtidsledige, der har været på kontanthjælp i mere end to år. Med en mere håndfast tilskyndelse til at blive en del af Danmark, giver vi særligt kvinderne og børnene en håndsrækning.

Danskkravet betyder, at kontanthjælpssatsen sænkes med ca. 1.600 kr. om måneden for kontanthjælpsmodtagere, der ikke kan dansk på et operationelt niveau.

Det er noget for noget: Samtidig med indførelse af nyt danskkrav for fuld kontanthjælp, tilbydes der gratis danskundervisning til dem, der ikke kan dansk. Statsministerens forslag giver ekstra tilskyndelse til og mulighed for at integrere sig, blive en del af Danmark og vinde fodfæste på arbejdsmarkedet.