Klima og miljø

Nyt fokus på klima - forhandlinger skal trækkes i en fornuftig retning

Af Venstres klimaordfører Tommy Ahlers

Der er ingen tvivl om, at corona-krisen har taget stort set alle overskrifter de seneste måneder. Også kampen mod klimaforandringer har været overskygget af pandemien, men Venstres arbejde for en bedre klode er ikke gået i stå. Tværtimod.

Regeringen har netop inviteret til klimaforhandlinger. Invitationen kommer, efter at den i sidste uge præsenterede et klimaudspil. Overordnet set er retningen fin. Men Venstre mener, at Danmarks potentiale for grøn omstilling er langt større end det, regeringen lægger op til.

Dens udspil er med andre ord en smule uambitiøst, og Venstre havde regnet med mere. Da jeg gav interview til Danmarks Radio, beskrev jeg følelsen som et barn, der har ønsket sig LEGO i julegave og i stedet får en hjemmestrikket sweater.

Regeringens udspil leverer kun to ud af de 19 mio. ton CO2-reduktioner, vi mangler frem mod 2030, hvis vi skal nå vores målsætning. Vi har altså lang vej igen. Og hvis vi skal nå at leve op til vores målsætninger, så skal vi altså være langt mere ambitiøse, end det vi hidtil har set, før det er for sent.

Men nu er vi altså i gang med forhandlingerne. Og Venstre vil som altid gå pragmatisk til værks.

Vi mener bl.a., at der ligger et stort potentiale i havvind. Vi igangsatte i forrige regeringsperiode en screening i forbindelse med energiforliget for 10 gigawatt - ej at forveksle med 10 gigabyte, sådan som klimaminister Dan Jørgensen (S) kom for skade gentagende gange at sige forleden i et interview. Det svarer til strøm for omkring 10 mio. husstande.

Desuden ser vi gode muligheder for øget genanvendelse af affald, og vi har i den forbindelse tidligere præsenteret en strategi for cirkulær økonomi. Mulighederne er mange.

Tiden må vise, hvor forhandlingerne ender.  Men én ting er sikkert: Venstre vil gøre sit til, at den endelige klimaplan bliver trukket i en fornuftig og mere ambitiøs retning. Danmarks potentiale for at gå forrest i den grønne omstilling er kæmpe stort.