Klima og miljø

Klimaet er for vigtigt til rød blokpolitik

Klimaet er for vigtigt til rød blokpolitik, skriver Venstres Tommy Ahlers.

Af Venstres klimaordfører Tommy Ahlers

Regeringen indkaldte forrige fredag til klimaforhandlinger med støttepartierne, men undlod helt bevidst at indkalde de blå partier. I stedet kunne jeg læse om ministerens forhandlinger på de sociale medier, som senere samme fredag eftermiddag endte med en smal, rød aftale om et 2025-delmål.

Selvom delmålet skal nås allerede om 3,5 år, indeholder aftalen ingen nye tiltag til, hvordan vi når det, og hvordan det skal finansieres. Det er både mærkværdigt og useriøst.

Klimaet og den grønne omstilling skal dog ikke lide under regeringens manglende forhandlingsevner. I Venstre mener vi også, at der skal være et ambitiøst klimamål for 2025. Vi vil gerne bakke op om et reduktionsmål på minimum 50 pct., fordi vi tror, det kan lade sige gøre. Men det kræver dog, at vi handler og gør noget aktivt for at få flere reduktioner og desuden er villige til at finansiere disse politiske initiativer.

Derfor ønsker vi, at der skal indkaldes til nye forhandlinger, så vi kan få aftalt nye reduktioner, inden 2025-målet formelt set skal vedtages i Folketinget. Konkret vil vi genåbne klimaaftalen for energi og industri, og vi vil have indkaldt til forhandlinger om reduktioner i den tunge transport.

Et bredt flertal i Folketinget stod bag den klimalov, der i 2019 blev vedtaget. Det er godt, for klimapolitikken er for vigtig til ikke at afsøge stabil opbakning på tværs af hele det politiske spektrum. Derfor undrer forløbet for aftalen om 2025-målet mig, og sammen med Konservatives Mona Juul har vi sendt et brev til klimaministeren, hvor vi på det kraftigste kritiserer regeringens forhandlingsmetode og beder ham indkalde til nye forhandlinger.

Grundlæggende er det her en bekymrende udvikling for regeringens tilgang til forhandlingerne på klimaområdet. Det kan få vidtrækkende konsekvenser, hvis regeringen insisterer på kun at lave politik med de andre røde partier. Der tegner sig et billede af, at man i jagten på at nå nationale klimamål giver afkald på danske arbejdspladser, dansk konkurrenceevne og vækst, eller at vi flytter udledning til udlandet i stedet for reelt at nedbringe den. Med andre ord bliver vi bare fattigere som land uden at gøre en forskel for klimaet. Det ser vi allerede i de igangværende landbrugsforhandlinger, hvor mange danske arbejdspladser – især i vores landdistrikter – er på spil.

Skal vi være et reelt grønt foregangsland, skal vi vise omverdenen, at vi kan omstille vores samfund klimavenligt uden at gå på kompromis med vores velstand. Og det er desværre ikke den retning, som regeringen og dens støttepartier tegner for Danmark.