Arbejdsmarked

Det skal altid kunne betale sig at arbejde!

Kan det betale sig at arbejde? Det skal det altid kunne, skriver Venstres Hans Andersen.

Af Hans Andersen, Venstres beskæftigelsesordfører

Banen på Christiansborg er i den grad kridtet op til en politisk kamp. Det sker efter, at Ydelseskommissionen i mandags kom med deres længeventede rapport, der er startskuddet til forhandlinger om et nyt ydelsessystem i Danmark.

Det er en afgørende politisk kamp, som grundlæggende kommer til at handle om, hvorvidt man på den ene side er for, at flere skal have muligheden for at være en del af det arbejdende fællesskab, og at det skal kunne betale sig at tage et arbejde. Eller om man på den anden side vil fastholde mennesker på passiv forsørgelse og hæve ydelserne til arbejdsløse indvandrere.

I Venstre er vi ikke i tvivl. Ydelserne skal ikke hæves. Vi vil til gengæld sænke integrationsydelsen og i stedet sørge for, at flere mennesker bliver løftet ud af passiv forsørgelse og ind i beskæftigelse. For det er et privilegium og ikke en straf, når man får kolleger og en dagligdag og bliver en del af arbejdende fællesskab. Og så er det en gave til alle de børn, som lige nu vokser op i en familie, hvor mor og far ikke går på arbejde.

Det er Venstres vej. Regeringen og de røde støttepartiers er desværre en anden. Regeringen har siden valget hævet ydelserne til især arbejdsløse indvandrere. Det betyder fx, at en integrationsydelsesmodtager med to børn får 2.000 kr. ekstra om måneden. Det siger sig selv, at det er den forkerte at gå. Og de røde støttepartier presser fortsat hårdt på, og Enhedslisten har allerede truet med at vælte Mette Frederiksen, hvis ydelserne ikke bliver hævet. Så er banen da kridtet op, må man sige. Og det understreger, at der endnu gang er grund til bekymring for, at regeringen vil bøje sig for presset fra deres støttepartier. Det vil være uansvarligt – over for den enkelte og over for dansk økonomi.

Det bliver i hvert fald ikke med Venstres stemmer, at ydelserne bliver hævet. Derfor går vi ind til forhandlingerne med en fremstrakt hånd til regeringen, så vi kan lave en ansvarlig aftale, der sikrer, at det i Danmark kan betale sig at tage et arbejde.

Vi skal gøre noget godt for mennesker uden for arbejdsmarkedet, integrationen og dansk økonomi. Den mulighed vil vi hjælpe regeringen med at gribe.