skat

DET SKAL VÆRE BILLIGERE AT VÆRE DANSKER

Skatte- og byrdestoppet er omdrejningspunktet for Venstres skattepolitik. Det skal ikke være dyrere at være dansker. Det skal ikke være dyrere at drive virksomhed. Tværtimod er det Venstres mål gradvist at sænke skatter og afgifter, så det bliver billigere og lettere at være dansker.

DET SKAL KUNNE BETALE SIG AT ARBEJDE

Fremgang i et samfund forudsætter, at det kan betale sig at uddanne sig, at arbejde, at spare op, at investere og at løbe en risiko. Derfor skal samfundet være sådan indrettet, at det overalt stimulerer til arbejde, privat initiativ, selvstændighed og virkelyst – ligesom bureaukrati skal bekæmpes.

Vi betaler skat for at sikre et velfungerende velfærdssamfund. Men lige så afgørende for velfærdssamfundet er det at sikre, at det kan betale sig at arbejde, og at vores konkurrenceevne sikres i fremtiden.

De offentlige ydelser til arbejdsduelige mennesker skal være indrettet, så det kan betale sig at arbejde.

TRYGHED FOR BOLIGEJERE

Boligen er en afgørende del af mange danskeres privatøkonomi. Derfor har Venstre gennemført en boligaftale, der sikrer tryghed for boligejerne. Aftalen betyder, at ingen boligejere skal betale mere i årlig boligskat, end de gør i dag, så længe de bliver boende i deres nuværende bolig.

VI GENOPBYGGER SKATTEVÆSENET

Der har været alt for mange dårlige sager i SKAT – og derfor er SKAT endt i en alvorlig tillidskrise. Det er en hovedprioritet for Venstre at genopbygge skattevæsenet. Det er vi godt i gang med. Venstre har afsat mere end 10 mia. kr. til genopbygningen af skattevæsenet, siden vi overtog regeringsansvaret. Det er et markant og historisk stort økonomisk løft, der skal forebygge fremtidige kriser.