Her kan du læse om Venstres miljøpolitik og fødevarepolitik.

Venstres fødevare-, Landbrugs- og fiskeripolitik

En grøn omstilling af dansk landbrug

Danmark producerer verdens bedste fødevarer. Hvad end det er ost, kød, mælkepulver, korn og foderstofprodukter, græsfrø, tomater og meget mere, er Danmark blandt verdens absolutte bedste.

Samtidig understøtter fødevareklyngen 125.000 arbejdspladser, og hele fødevareklyngens vareeksport er knap 170 mia. kr. Derfor skal vi udvikle og ikke afvikle dansk fødevareproduktion.

Venstre er glade for at have været med til at lande en bred aftale om grøn omstilling af dansk landbrug, hvor vi har sat markante aftryk. Med aftalen skaber vi sikkerhed for erhvervet i mange år frem, samtidig med at vi sætter gang i effektive tiltag gennem en kollektiv indsats.

Læs Venstres udspil Fremtidens fødevarer er grønne og fra Danmark her.

Venstres fødevarepolitik har fokus på at skabe bedre forhold for fødevareproducenter.

Fiskeri

Der sker store forandringer i verdenshavene, og det kræver, at vi planlægger og udnytter de danske havarealer anderledes, end vi gør i dag. For Venstre er det helt afgørende, at det sker med respekt for fiskerierhvervet, som understøtter danske arbejdspladser og dansk fødevareproduktion. Derfor skal der både tages højde for fiskeri-, miljø- og klima på samme tid, når det kommer til havet.