Ansvarlig økonomisk politik

Det er afgørende for Venstre, at der føres en sund og ansvarlig økonomisk politik i Danmark. Pengene kan ikke bruges, før de er tjent.

Venstre arbejder hver dag for at trække regeringen i en bedre og mere ansvarlig retning, også når vi deltager i politiske forhandlinger med regeringen. Det er der i den grad brug for i en tid, hvor vi har en socialdemokratisk regering, der fører en dybt uansvarlig økonomisk politik.

Derfor arbejder Venstre også på at gøre Danmark rigere. Vi fremlægger løbende politik, der viser, hvordan vi gør Danmark til et mere velstående land. For når Danmark bliver rigere, får vi bedre råd til at prioritere alt det, vi gerne vil – fx den grønne omstilling, vores fælles velfærd og bedre vilkår for borgere og virksomheder.

Når vi gør Danmark rigere og fremtidssikrer den danske økonomi - også for kommende generationer - sikrer vi samtidig, at der løbende kan prioriteres flere penge til kommuner og regioner i takt med, at der kommer flere børn og ældre. Samtidig arbejder vi for løbende forbedringer og udvikling inden for mange dele af den offentlige sektor, blandt andet mere frit valg for den enkelte.

Venstre arbejder for, at vi får flere med i det arbejdende fællesskab. Derfor har vi løbende fremlagt politik, der skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde. Og vi vil blive ved med at fremlægge reformer, der skal gøre Danmark til et rigere samfund med endnu flere i beskæftigelse.

Venstres økonomiske politik hviler på et skatte- og afgiftsstop. For der skal være ro om danskernes og danske virksomheders økonomi – især på et tidspunkt, hvor der er høj inflation. Vi skal ikke gøre det dyrere at være dansker. Eller dyrere at drive virksomhed.

Læs mere om Venstres skattestop.

Venstre har hvert år i opposition fremlagt vores finanslovsprioriteter, hvor man kan se, hvordan vi vil prioritere for det kommende år. Du kan læse Venstres seneste finanslovsprioriteter for 2022.

Venstres 2030-plan

Dystre udsigter, men vi skal igen mod et rigere og friere Danmark

Læs Venstres 2030-plan