Venstre

Venstre på Folkemødet: Foghs opfordring, hed naturdebat og DM i debat

Tidl. statsminister og Venstre-formand Anders Fogh Rasmussen gav et stærkt indblik i situationen

16. juni 2023 kl. 17:14

Der var smæk for skillingen på dag to på Folkemødet, hvor blandt andet Ukraine, danske medier og landets bedste unge debattører var i fokus. Selvfølgelig alle dele med Venstre-folk repræsenteret. Læs med og få højdepunkter fra en hæsblæsende, men solbeskinnet dag på Bornholm.

“Vi har fejlvurderet og undervurderet Putin og hans brutalitet. Selvom han var positiv overfor Vesten, da jeg mødte ham i 2002, så var han måske hele tiden den KGB-agent, han arbejdede som i Dresden og skjulte sit reelle ansigt”.

Sådan lød den klokkeklare bekendelse fra tidligere statsminister og generalsekretær i NATO Anders Fogh Rasmussen, da han indtog Venstres scene fredag morgen på Folkemødets anden dag.

Man har alle dage skullet stå tidligt op for at følge med den tidligere Venstre-formand, og fredag morgen var ingen undtagelse.

Mens formiddagssolen fik folk til at iføre sig solbriller og one size-bøllehatte, blev der serveret ærlige analyser, men også en klar opfordring til den danske regering:

“Vi, Europa og Vesten, har været alt for tøvende i forhold til Ukraine. Det har givet Putin blod på tanden, og i min optik har han ikke angrebet, fordi Ukraine var på vej mod et muligt medlemskab af NATO, men fordi vi var for langsomme til at give dem det. Nu må vi komme ud af starthullerne, og give dem, hvad der skal til af materiel, og her mener jeg også F16-fly. Jeg glæder mig over, at vi har begyndt oplæringen af piloterne - det, mener jeg, er den helt rigtige vej”, lød det fra Fogh i en samtale med gruppeformand Lars Chr. Lilleholt.

Fogh måtte dog rose den danske indsats, som navnlig efter den nye regering er kommet til, har været “forbilledlig”.

“Danskerne er nogle af dem, der har givet mest pr. indbygger, og det kan man jo kun være stolt af. Danmark har hele vejen stået på den rigtige side, og det, ved jeg, bliver bemærket i Ukraine”, sagde Anders Fogh Rasmussen ved morgendebatten.

I det hele taget var der masser af storpolitik på programmet ved Folkemødet, hvilket understregede, at det ikke var noget havebal, det her.

Medlem af Europa-Parlamentet Morten Løkkegaard havde for eksempel en hektisk fredag.

Omgivelserne fejlede intet, da Morten Løkkegaard bl.a. diskuterede kunstig intelligens og cykersikkerhed på Folkemødet fredag.

Løkkegaard diskuterede blandt andet et af tidens mest hippe og aktuelle emner, nemlig kunstig intelligens. En teknologi, der for tiden tager kvantespring og skaber både begejstring og bekymring verden over.

“Vi er oppe mod enorme kræfter, og det skal vi forsøge at regulere. Jeg har f.eks. noteret mig, at nogle af dem, der er mest bekymrede, er udviklerne bag de nye teknologier. Det giver da stof til eftertanke,” lød det fra Morten Løkkegaard, inden han strøg afsted til en anden debat, som vi vender tilbage til.

For vi skal også en tur forbi den hjemlige andedam, hvor Venstres kulturordfører Jan. E. Jørgensen tidligere på ugen indgik en stor medieaftale, der blandt andet styrker lokalaviserne og sænker en rød skattestigning.

Det var et af omdrejningspunkterne, da han fredag eftermiddag mødtes med repræsentanter fra de danske medier. I sine indledende bemærkninger konstaterede Jan E. Jørgensen da også, at han på de sociale medier havde fået meget kritik på de sociale medier over medieaftalen.

“På Twitter kan jeg se, at folk er sure, fordi vi ikke har lukket DR. Men her på Folkemødet bliver jeg mødt som en kæmpe helt af en lang række mediefolk, der alle sammen byder på en fadøl og siger, jeg har gjort det godt. Og jeg er superglad for den her aftale,” sagde Jan E. Jørgensen og gjorde det klart, at Venstre også her gør en forskel.

Jan E. Jørgensen kunne tage en bred medieaftale med til mediedebat.

En, der også knoklede for at blive hyldet som en helt, var formand i Venstres Ungdom Maria Ladegaard. Hun gik på Politikens scene foran et tætpakket og svedende publikum i et forsøg på at blive danmarksmester i debat. En titel, som Venstres politiske ordfører Morten Dahlin tidligere er løbet med.

“Jeg står her på vegne af de ungdomspolitikere, der har fået at vide, at de gør det for karrieren, for berømmelsen, for pengene eller for partiet. Jeg står her for at sige tak til jer, for I er uvurderlige for demokratiet - og med 7 ud af 8 deltagere, der er aktive i ungdomspolitik, er I er også uvurderlige for DM i debat”, lød det fra Venstres ungdomsformand, der var, som vi kender hende bedst - selvsikker, stålsat og karismatisk.

Ladegaard endte med at snuppe en billet til finalen, som finder sted lørdag.

Og så tilbage til den travle Løkkegaard. For Europa-Parlamentsvalget er nemlig inden for rækkevidde, og derfor var der arrangeret debat mellem en række danske parlamentarikere.

Her var det emnet naturgenopretning i Europa, der fik debatten til at løfte sig. Særligt, da Enhedslistens Nikolaj Villumsen anklagede Venstre for at være imod genopretning af naturen.

“Det er simpelthen så forkert”, lød det fra en indigneret Løkkegaard, der fortsatte:

“Alle er interesseret i at genoprette naturen. Men der var brug for at sende det udspil, der kom fra Timmermans (klimakommissæren, red.) tilbage på værkstedet. Der er overhovedet ikke regnet på konsekvenserne, og der er brug for, at der kommer noget realitet ind i den debat”.

Dermed runder vi af for endnu en travl og oplysende dag på Folkemødet og vender tilbage lørdag, der også er sidste dag.

Det bliver til gengæld også dagen, hvor fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen indtager hovedscenen for at holde sin tale. Af debatter kan fremhæves en debat om aktiv dødshjælp med Jan E. Jørgensen og en anden om teknologi i "Udkantsdanmark" med landdistriktsminister Louise Schack Elholm.

Og så vil vi fremhæve et par arrangementer med hyggen i centrum, nemlig fællessang med Pind og Haarder samt Matadorquiz med indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde.

Se programmet i Venstres have