Udlændinge

V-udspil: Udlændinge skal tage danske værdier til sig

At få dansk statsborgerskab er en særlig gave, man skal gøre sig fortjent til. Derfor vil Venstre nu sikre, at nye statsborgere fremover respekterer danske værdier og det danske folkestyre, hvis de vil have adgang til et statsborgerskab.

For fremtiden skal det ikke være muligt at få dansk statsborgerskab, hvis du ikke respekterer danske værdier. Det mener Venstre, som i dag stiller forslag om at indføre en obligatorisk samtale for at få dansk statsborgerskab

- Det her forslag er et opgør med den integrationsmyte, vi har prøvet at fortælle os selv: Nemlig, at integrationen går begge veje. Integrationen handler ikke om at bygge bro. Det handler om, at dem der gerne vil være en del af Danmark, de går over den bro, vi allerede har lagt, siger Venstres indfødsretsordfører Morten Dahlin.

Efter forbillede fra blandt andet Østrig og Schweitz ønsker Venstre at indføre samtaler med alle, der søger om dansk statsborgerskab. Samtalen skal finde sted på baggrund af en motiveret ansøgning, som er fremsendt inden. Ligesom ved en jobansøgning.

- Vi er nødt til at se i øjnene, at vi henover årene har tildelt statsborgerskab til nogle mennesker, som overhovedet ikke respekterer grundlæggende danske værdier og folkestyre. Det skal vi have lavet om på. For grundlæggende kan man ikke have et velfungerende liberalt demokrati, hvis man har et stort mindretal der ikke respekterer de liberal-demokratiske værdier. Det ser vi fx i Frankrig lige nu”, siger Morten Dahlin.

For et dansk statsborgerskab er en gave og ikke noget, man bare kan tage for givet. Det er rettigheder og pligter hånd i hånd.

- Hvis man eksempelvis ønsker at undergrave det danske folkestyre, udøve social kontrol og indføre middelalderlige værdier i Danmark, så skal man selvfølgelig ikke have et dansk statsborgerskab. For så passer man jo netop ikke ind i det værdisæt, vi har her i Danmark. Så enkelt er det”, slutter Morten Dahlin.

Læs Venstres udlændingeudspil