Statsministerens nytårstale 2019

"Vel vidende, at de nemme løsninger ikke holder. Men de fælles løsninger findes. Så bliver nutiden bedre end fortiden. Og fremtiden – den bliver endnu bedre.".

Lars Løkke Rasmussen

Statsminister Lars Løkke Rasmussens nytårstale

Statsminister Lars Løkke Rasmussen indledte vanen tro året med sin nytårstale, som både opsummerede rigets tilstand og skuede frem mod det nye år. Et år, som jo unægtelig bliver travlt med valg til både Folketinget og Europa-Parlamentet.

Lars Løkke Rasmussen kom meget naturligt ind på de seneste års markante fremgang på mange områder. Beskæftigelsen er højere end nogensinde, og der er færre på kontanthjælp og dagpenge. Mange unge tager en uddannelse, flere syge overlever kræft, og omstillingen til vedvarende energi stormer fremad, så vindmøller på en blæsende dag som i dag dækker hele Danmarks elforbrug.

Men alt er naturligvis ikke fryd og gammen. Statsministeren nævnte også nogle af de bekymringer, der ligger ham på sinde – heriblandt på det udenrigspolitiske område med Ruslands trang til at knægte friheden i andre lande, USA’s selvcentrerede politik, Storbritanniens farvel til EU og Kinas meget hastige fremskridt på bekostning af andre.

Statsministeren kom også ind på vigtigheden af at stå sammen om at beskytte vores frie samfund, hvor vi ikke skal lade os skræmme af terror. Vi skal kæmpe for vores værdier på tværs af politisk ståsted og på tværs af landegrænser.

Et af de områder, der bekymrer statsministeren mest på globalt plan, er de klimaforandringer, som vi i disse år er vidner til. Han opfordrede derfor til, at verden nu står sammen og udviser handlekraft, så vi kan imødegå truslen mod livet på kloden.

På det hjemlige område er Lars Løkke Rasmussen særligt bekymret for den nære omsorg til de ældre og for behandlingen i sundhedsvæsenet. Her er vi nået langt, men der er stadig områder, der kalder på forbedring. I det nye år vil han derfor fremlægge sit bud på forsvarlige forbedringer med afsæt i 21 nye sundhedsfællesskaber ganske tæt på. Sundhedsfællesskaber, der er bygget på personalets faglighed, og som for alvor sætter patienten før systemet.

Godt nytår!

Læs hele talen her