Nyt udspil om foreningslivet skal give mere luft til vores ildsjæle

Af Morten Løkkegaard, Venstres spidskandidat til Europaparlamentsvalget, Jan E. Jørgensen, kulturordfører, og Morten Dahlin, By-, Land- og kirkeminister samt minister for nordisk samarbejde

17. maj 2024 kl. 10:29

Danmark havde ikke været det samme uden vores foreningsliv. Hver dag arbejder frivillige for at opretholde en livsnerve af demokrati, dannelse og fællesskab, som dansk kultur umuligt kan være foruden. Men denne livsnerve er i disse år truet af en bølge af bøvl og bureaukrati, der trækker det sjove ud af at være fodboldtræner eller spejderleder. Derfor foreslår Venstre nu et foreningslivsudspil, som værdsætter vores frivillige og redder vores foreninger.

Der er rigtig, rigtig mange krav og tilsyn at leve op til for vores frivillige. Der skal gives identifikationsoplysninger til banken for alle bestyrelsesmedlemmer i en forening. Der skal sendes en ansøgning, når der skal opstilles en hoppeborg til en lille, lokal gadefest, og dertil kommer, at der er fuldstændig uproportionalt meget administrativt arbejde ved at være fodboldtræner eller kasserer i den lokale klub.

Det kommer desværre ikke som en overraskelse, når en undersøgelse fra 2022 viser, at halvdelen af de frivillige overvejer at stoppe, og halvdelen af disse begrunder den overvejelse med bureaukrati. Danskerne er dødtrætte af, at frivilligheden i foreningslivet er kommet til at handle mere om regelboksning og bureaukratitango end hulahopringe og rytmegymnastik. Det er en udvikling, der skal vendes.

Engagement i foreningslivet skal ikke være en byrde, og det at være frivillig skal i højere grad føles som et frirum end som et ekstra arbejde. I Venstres optik er det åbenlyst en politisk opgave at få det til at ske.

Derfor præsenterer Venstre et nyt foreningsudspil med 9 ambitiøse forslag, der skal gøre det lettere at drive forening og gøre det mere attraktivt at deltage i det frivillige foreningsliv. Lad os blot fremhæve tre af forslagene.

Vi foreslår at lette og digitalisere processen, når der skal ansøges om tilladelse til arrangementer. Skal man i dag lave et lokalt arrangement, kræver hoppeborgen, alkoholen og lotteriet hver sin ansøgning for at få lov til at have dem. I de helt grelle eksempler har vi set, at en enkelt byfest har måttet sende 32(!) forskellige ansøgninger for, at de kunne holde festen, som de ønskede det. Det må laves om, og indtil det er på plads, mener vi det skal være muligt for årligt tilbagevendende lokale begivenheder at modtage flerårige tilladelser.

Men helt ærligt; det er jo næppe den lokale spejdertrop, der står bag omfattende hvidvask af penge for østeuropæiske kriminelle. Væk med alle de krav!
Morten Dahlin, Morten Løkkegaard og Jan E. Jørgensen

Derudover foreslår vi at forenkle bankkravene til frivillige foreninger. For at mindske risikoen for f.eks. hvidvask er de danske banker underlagt strenge krav og kontroller, men de krav har desværre vist sig at ramme frivillige foreninger. Men helt ærligt; det er jo næppe den lokale spejdertrup, der står bag omfattende hvidvask af penge for østeuropæiske kriminelle. Væk med alle de krav!

Og så mener vi også, at vi skal forenkle GDPR-reglerne i EU. Intentionerne med GDPR-lovgivningen fra EU var og er gode; nemlig bedre kontrol med danskernes og europæernes data. Men mod hensigten er de mange mindre foreninger desværre også blevet ramt unødigt hårdt af de mange krav. Det bliver simpelthen i mange tilfælde en decideret tidsrøver. De ildsjæle, der frivilligt bruger deres fritid på at gøre en forskel for deres lokalsamfund i foreningslivet, skal ikke druknes i administrative byrder fra GDPR – de skal træne afleveringer på håndboldbanen og tænde bål udenfor spejderhytten. Derfor vil Venstre i EU arbejde stædigt for, at vi forenkler GDPR-reglerne.

Alt dette og mere til bindes sammen med en gennemgribende gennemgang af reglerne på foreningsområdet, der skal sikre, at ikke én tidsel i form af en unødvendig regel får lov at stå tilbage i haven.

Det skylder vi ikke bare vores frivillige – det skylder vi dansk kultur. For Danmark ville bare ikke være det samme uden vores blomstrende foreningsliv.

Du kan læse hele vores foreningsudspil her: Slut med bøvl og bureaukrati i foreningslivet (venstre.dk)