Taler

Folketingets åbningsdebat 2018 - tale af Venstres politiske ordfører Britt Bager

Venstres politiske ordfører Britt Bager

Venstres politiske ordfører Britt Bagers tale til Folketingets åbningsdebat 2018.

Det talte ord gælder.

Folketingets åbning. Jeg håber, vi alle husker at mærke efter, og værdsætte hvor stor en ting, det er at kunne ”sætte sig i en af de 179 stole”. Det at være folkevalgt er noget helt særligt. Det er en stor arv at løfte efter de mange mænd og kvinder, der med befolkningens opbakning, har skabt det Danmark, vi kender i dag. Det er først og fremmest bygget på samarbejde. Et samarbejde, der har været med til at udvikle Danmark til et af verdens bedste samfund. Og vi har netop et af verdens bedste samfund, fordi vi er gode til at samarbejde.

Vi er ni forskellige partier i Folketinget. Og selvom vi har hvert vores udgangspunkt og har hvert vores syn på verden, skal vi – i hvert fald 90 af os - blive enige for at kunne forandre Danmark.
I de sidste tre år har Venstre gjort præcis det. Samlet partierne bag os. Regeringen har i alt indgået 117 politiske aftaler og har samarbejdet med alle Folketingets partier. Aftaler og samarbejde, der har gjort Danmark stærkere og rigere. På næsten alle områder står vi i dag med et mere stabilt og balanceret Danmark end for
bare tre år siden. For der var en tid før det, hvor alt så langt mere sort ud. Hvor der ikke var udvikling i Danmark, men kun afvikling.

Dengang havde vi en minister for landdistrikterne, som mente, at affolkningen i landdistrikterne var uafvendelige. Dén holdning har denne regering gjort til skamme. Vi besluttede at vende den udvikling.
Vi besluttede at gøre det nemmere at skabe udvikling i kommunerne. Vi besluttede at lave danmarkshistoriens største udflytning af statslige arbejdspladser, fordi vi syntes, at balancen skulle genoprettes. Vi besluttede at styrke vores infrastruktur, så mor og far ikke skal sidde i kø men kan bruge tid sammen som en familie. Vi besluttede at sænke prisen på færgebilletterne, så det er billigere at komme ud i alle dele af landet. Og så har vi besluttet at gøre det nemmere at drive virksomhed i Danmark, så arbejdspladser kan blomstre op i hele landet. Fru Mette Frederiksen siger: ”Lad os samle Danmark”. Fru Mette Frederiksen, det har vi allerede gjort. Danmark er ikke splittet. Danmark er ikke perfekt. Der er altid noget, vi kan gøre bedre, gøre anderledes, forny og forbedre. Men Danmark er ikke et splittet land.

Ventelisterne er nedbragt markant. For vi har tilført milliarder til sundhedsvæsenet. Det har vi gjort, fordi vi kunne se, at der var ting, der ikke var gode nok. At ventetiden på behandling skulle være kortere, og kræftbehandlingen skulle være bedre. Vi har tilført milliarder til kommunerne, fordi vi kunne se, at der var brug for flere penge til de nære opgaver. Vi har strammet udlændingepolitikken 98 gange, fordi vi mener, at antallet af asylansøgere betyder noget. Vi har givet virksomhederne bedre rammebetingelser, så der er skabt mere end 146.000 private arbejdspladser siden valget. Ja, faktisk har der aldrig før været så mange danskere, der har et arbejde at stå op til. Og jeg er sikker på, at de mennesker, der har skiftet kontanthjælpen ud med et fast job og kollegaer, ikke synes, at Danmark er splittet. Jeg hørte også fru Mette Frederiksen sige: ”Det går godt i Danmark”. Det er jeg meget enig i.

De ambitioner og visioner vi havde for Danmark, da vi overtog regeringsmagten i 2015, har sat den rette kurs. En kurs, der har bragt os langt, og som kan bringe os endnu længere. Socialdemokratiet har fremlagt en slags plan, som skal vise hvordan Socialdemokratiet vil prioritere. Desværre er det ikke rigtigt muligt for økonomerne at få planen til at hænge sammen. Der mangler ganske enkelt tal. I Socialdemokratiets plan bliver der delt ud til alle. Et socialudspil, nærhospitaler, gratis tandpleje, afskaffelse af kontanthjælpsloftet, afskaffelse af integrationsydelsen. Sådan kunne jeg blive ved - Listen er lang.

Det er ikke underligt, at økonomerne har lidt svært ved at få det hele til at hænge sammen. Men når økonomerne ikke vil stå bag fru Mette Frederiksen, så må vi da håbe, at partierne i rød blok vil. Det ser nu ikke sådan ud. Diskussionen om hvem, der skal være rød bloks statsministerkandidat, vil ingen ende tage. For nyligt kom der en opgørelse, der viste, at regeringen allerede har leveret på 240 ud
af 280 valgløfter. Da Socialdemokratiet sidst sad i regering kom der opgørelser med 100 løftebrud på 100 dage. Og tænk lige på, at det var dengang, I var venner i rød blok. Og dengang, der var én statsministerkandidat. Regeringen har forenet de blå partier om mange gode aftaler. Vi har skabt et styrket, balanceret og samlet Danmark. Et stærkere Danmark, hvor vi rent faktisk har penge til at finansiere vores visioner.

For få dage siden fremlagde vi et udspil, der skal styrke de unge, der går på universiteterne. De studerende skal gøres klar til fremtiden. En fremtid, som ingen af os kender. Det er en svær opgave, som kræver frihed og fleksibilitet. Jeg har selv været igennem uddannelsessystemet og oplevet presset. Men vi vil fjerne noget af det pres, som mange studerende oplever. Og som gør ondt i maven. Det er så vigtigt, at vi får skabt gode vilkår for vores unge mennesker. Det er dem vi skal bygge vores fremtid på. Så det er selvfølgelig også dem, vi skal skabe gunstige rammer for. På samme måde skal vi skabe gode rammer for de ’kloge hænder’. Kloge hænder er lige så vigtige som kloge hoveder. For uden unge mennesker, der vælger en praktisk funderet uddannelse, er vi ikke et helt samfund. Det er derfor, vi har fremlagt et erhvervsskoleudspil, der sikrer, at vi udvikler kloge hænder. Vi har også fremlagt en psykiatriplan, hvor vi afsætter 2,1 milliarder kroner til at hjælpe flere mennesker ud af deres mørke. Det er så svært for den, der har ondt indeni. Og for de pårørende. Og omgivelserne, som så gerne vil hjælpe, men som ofte er usikre på hvad der skal til.

Vi skal gøre mere. Vi har en pligt til at gøre mere. Og det vil vi gøre, for vi har ambitioner og visioner om at gøre verdens bedste samfund endnu bedre – Og få alle med. Det er også derfor, vi om kort tid vil fremlægge en sundhedsreform. Den skal sikre sammenhæng i behandlingerne og løfte det danske sundhedsvæsen endnu højere. Vi vil fremlægge en visionær klimaplan, som skal gøre Danmark endnu grønnere. Vi har nemlig store ambitioner for det folketingsår, vi netop har sat i gang.I blå blok har vi brugt de sidste tre år på at levere resultater. På at skabe et stærkere og mere balanceret Danmark. Det bliver vi ved med. Det kan vi gøre, fordi vi står samlet bag én fælles kurs, bag én vision og bag én statsministerkandidat.Vi har én fælles kurs, som gør Danmark friere, rigere og tryggere.
Tak for ordet!