Udlændinge

Duel mellem Lars Løkke og Mette Frederiksen: maskerne falder

Maskerne falder. Nu kommer det for en dag, hvad vælgerne virkelig har i vente, hvis rød blok vinder valget. Vi fik en forsmag, da statsministeren i går afkrævede Mette Frederiksen (S) svar ved duellen i Aabenraa.

Vi blev klogere på, at S vil et skattehop, at friskolerne skal betale prisen for partiets ideologiske modstand, og at Frederiksen gør regning uden vært, når hun hævder, at den faste udlændingepolitik kan videreføres, hvis rød blok vinder valget.

Det sidste har vælgerne krav på at vide, men S-lederen undviger at svare.

S skylder svar på, hvorfor fri- og privatskolerne nu skal miste over 350 mio. kr. i tilskud om året, og hvordan de dog kan forsvare, at op mod 100 friskoler, ifølge Friskoleforeningen, risikerer at lukke.

Hun var enig med statsministeren i, at kommunal udligning er en bunden opgave for et nyt Folketing. Men hun kunne ikke svare på, hvorfor S ikke ville lave en aftale med regeringen, da de fik buddet. Og på Løkkes tilbud om, at Københavns passende kunne punge ud af den bugnende kommunekasse til de fattigste, fik vi kun Mette med uld i mund.

I udlændingepolitikken står det klart, at DF ikke vil holde hånden under S-lederen, hvis hun får flertal med rød blok, og hvor de røde i et aftalegrundlag kræver deres udlændingelempelser opfyldt. Så kan hun ikke bare sige nej og regne med, at DF redder hende.

Rød bloks betingelser vil igen gøre Danmark til udlændingemagnet, hvis kontanthjælpsloftet skal afskaffes, og ydelserne til arbejdsløse indvandrere skal øges.

I sandhed en afslørende debat.