Venstre

100 medlemmer af Venstre har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed

17. maj 2022 kl. 13:26

Venstre har valgt at få Arbejdsmiljøcenteret Human House til at udarbejde en kortlægning af sexisme blandt Venstres aktive medlemmer i fx lokale vælgerforeninger og kommuneforeninger mv. gennem årerne.

Ud af 3966 adspurgte har 1427 svaret på undersøgelsen. Besvarelserne er anonyme. Af de adspurgte svarer 100 personer, at de over årene har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed. Tallet dækker over alt fra til jokes og upassende tale af seksuel karakter til alvorligere sager.

Undersøgelsen viser følgende:

• 88 pct. af deltagerne i undersøgelsen mener helt eller delvist, at Venstre har meldt klart ud, at uønsket seksuel opmærksomhed er uacceptabelt. 3 pct. siger nej og 9 pct. ved ikke
  • 65 pct. af deltagerne i undersøgelsen oplever helt eller delvist, at de kan få hjælp og opbakning fra Venstre, hvis de har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed. 1 pct. siger nej, mens 32 pct. siger ved ikke.
  • 57 pct. af deltagerne i undersøgelsen mener helt eller delvist, at vi i Venstre har talt om, hvordan vi kan forebygge uønsket seksuel opmærksomhed. 16 pct. siger nej mens 32 pct. svarer ved ikke.
  • 4 pct. af deltagerne i undersøgelsen har oplevet uønskede seksuelle bemærkninger eller vittigheder om dem selv. 96 pct. har ikke.
  • 4 pct. af deltagerne i undersøgelsen har modtaget uønskede seksuelle kommentarer om krop eller tøj. 96 pct. har ikke.
  • 2 pct. af deltagerne i undersøgelsen har oplevet at have modtaget uønskede mails, SMS’er eller lignende med seksuelt indhold. 98 pct. har ikke.
  • 3 pct. af deltagerne i undersøgelsen har oplevet uønsket fysisk berøring på egen krop. 97 pct. har ikke.
  • 1 pct. af deltagerne i undersøgelsen har oplevet uønskede seksuelle tilnærmelser med løfte om belønning. 99 pct. har ikke.

Kommentar til undersøgelsen fra Venstres partisekretær Christian Hüttemeier:

• Vi har ønsket at lave en tilbundsgående anonym undersøgelse om sexisme i Venstre på ryggen af den diskussion, som blev rejst, da en lang række kvinder med tilknytning til politik trådte frem i Politiken og gjorde det klart, at sexisme og krænkelse også findes i politik.
  • Nu har vi så vores undersøgelse. Den viser desværre, at vi over årene har haft 1-2 sager af grov karakter. Det er jeg selv sagt uendelig trist over, og jeg kan kun opfordre dem, som måtte have oplevet noget, som de i den grad skulle have været foruden, til at benytte sig af vores hotline, så vi kan få taget hånd om deres sag.
  • Nu fortsætter vi så arbejdet med at sikre et Venstre, hvor man kan færdes trygt og godt, så man kan bruge tiden på politik og på det, vi mener vil være bedst for Danmark. Vi har allerede taget en lang række initiativer, herunder undersøgelser, hotlines, samt et uddannelsesforløb i håndtering af sexisme- og krænkelsessager, som er på vej til arbejdsmiljørepræsentanter og ledere
  • Vi har drøftet det her spørgsmål med forretningsudvalget og med hovedbestyrelsen, og vi gør løbende opmærksom på, at vi skal sikre, at Venstre skal være et ordentligt sted at færdes uanset om man er ansat, folkevalgt, tillidsvalgt eller på anden måde tilknyttet partiet. Næste skridt bliver at se på, hvordan vi kan skabe nogle retningslinjer eller et kodeks, som vores frivillige kan styre efter – sådan vi på den måde sikrer, at vi bevarer fokus på den her dagsorden.

Undersøgelsen er foretaget af konsulenthuset Arbejdsmiljøcenteret Human House, som har udsendt og behandlet spørgeskemaer til alle aktive medlemmer af partiet. Undersøgelsen er anonym, og har ikke været begrænset til en bestemt tidsperiode. Resultaterne har været forelagt Venstres Hovedbestyrelse.