Venstre

Venstre vil sikre et stærkt Danmark i et sikkert Europa

Af Morten Løkkegaard, Venstres spidskandidat til Europaparlamentsvalget

4. juni 2024 kl. 09:57

Europa-Parlamentsvalget den 9. juni nærmer sig, og der er fuld fart på valgkampen. På kampagnesporet møder vi stor interesse og begejstring for at diskutere tidens store spørgsmål. Det er ikke så mærkeligt, for dette valg er et af de vigtigste i EU's historie. Europa står over for store udfordringer som krig, klimakrise, migrationspres og konkurrence fra Kina og USA. Derfor er det afgørende at stemme Venstre.

Venstre er det eneste borgerlige parti, der helhjertet støtter EU-samarbejdet. Vi tror på, at EU er afgørende for at sikre, at Danmarks stemme høres globalt. Vores vision for EU fokuserer på de store, grænseoverskridende udfordringer, mens lokale og sociale anliggender bedst håndteres af de enkelte medlemslande.

Vi arbejder for et Europa, der er bedre rustet til at tage mere vare på sin egen sikkerhed og støtte Ukraines frihedskamp. Derfor præsenterede vi i sidste uge et EU-forsvarsudspil, hvor vi giver vores bud på, hvordan vi imødegår de store udfordringer. Det kræver, at vi i Danmark og i de øvrige europæiske lande hver især har et stærkt forsvar, at vi samlet set gør EU mere handlekraftigt på forsvarsområdet, og at vi rækker en hånd ud til europæiske lande uden for EU, så de samarbejder med os og ikke med Rusland. Vi vil styrke EU’s ydre grænse for at mindske migrationspresset og sikre, at afviste migranter ikke forbliver illegalt i EU. Venstre støtter en ambitiøs, markedsbaseret grøn omstilling i EU, så europæisk erhvervsliv kan bevare sin globale, grønne førertrøje. Gennem EU har Danmark bedst mulighed for at tackle klimakrisen internationalt.

En bomstærk økonomi i Europa er løftestangen for, at vi kan investere i forsvar, klima og de ydre grænser. Derfor skal vi styrke det indre marked og fremme nye frihandelsaftaler, som kan trække vores omverden i en grønnere, rigere og friere retning. Det kræver også, at EU fokuserer på de store, grænseoverskridende opgaver og overlader lokale og sociale anliggender til medlemsstaterne. Beslutningerne skal tages så tæt på borgerne som muligt.

Vi har nu taget hul på den sidste uge i valgkampen, og vi går ind i den afgørende fase, hvor vi skal sikre, at Venstre får en stærk repræsentation i Europa. En stemme på Venstre den 9. juni er en stemme på et stærkt Danmark i et sikkert Europa.