Jonas Pullich

EP-kandidat

Hvem er jeg?

Jeg er 21 år og dermed Venstres yngste kandidat til Europa-Parlamentet. Til dagligt studerer jeg Erhvervsøkonomi og -jura i Odense, hvor jeg også bor. Jeg valgte at stille op som Venstres og Venstres Ungdoms kandidat, fordi der mangler handling bag de ambitiøse visioner i Europa-Parlamentet. Med stor ungearbejdsløshed, aftagende økonomisk vækst og klimakrisen er der brug for unge og liberale kræfter i Europa.

Mine mærkesager

Sikre den grønne omstilling realiseres i hele EU igennem innovation, vækst og mere atomkraft
Vi skal udvide CO2-kvoterne, så alle udledninger beskattes ensartet. De penge, der tjenes på salg af CO2-kvoterne, skal uden undtagelse gå til investeringer i den grønne omstilling. Dermed sikrer vi en ensartet CO2-afgift i hele EU, som finansierer den grønne omstilling. Derudover skaber det en finansiel ”gulerod” for de virksomheder, der kan producere varer med et mindre CO2-aftryk, da de kan sælge deres varer billigere end deres konkurrenter. Universelle CO2-kvoter skaber innovation og kan bruges til at finansiere den grønne omstilling. Derudover skal EU samarbejde bedre sammen om atomkraftværker, da atomkraft er en klimaneutral, sikker og billig energikilde.

Udvidelse af EU og bedre samarbejde om sikkerhedspolitik
EU har sovet i timen, og vi står i en sikkerhedspolitisk krise. Med Ruslands invasion af Ukraine har EU ikke levet op til sit ansvar. EU skal ikke være en militær magt, men EU skal hjælpe medlemsstaterne med at koordinere forskning og indkøb til medlemsstaternes forsvar. Derudover skal EU igen satse på udvidelse af unionen. Mange europæiske lande ønsker at blive medlem af EU, og det skal de have mulighed for. EU skal dog ikke lempe for optagelseskravene som københavnerkriterierne.

EU skal kæmpe for europæernes rettigheder
EU skal anerkende abort som en menneskeret, fordi ingen kvinde i EU skal fratages retten til at råde over egen krop. EU skal være mere konsekvent over for medlemsstater, der krænker minoriteters rettigheder. EU skal værne om demokratiet i medlemsstaterne. Disse tre simple forventninger må vi have til EU. EU er en organisation for demokratiske lande, og lande, der undergraver deres retsvæsen eller minoriteters rettigheder, skal mødes med konsekvenser.

Telefon:

Følg Jonas Pullich

Pressebillede i høj opløsning:

Hent her