Venstre i dag

Ved valget i november 2001 blev Venstre igen - for første gang siden valget i 1924 - Danmarks største parti. En position Socialdemokratiet siden dengang havde haft. Derfor blev folketingsvalget i 2001 historisk.

Valget i 2005 befæstede Venstres position som landets største parti. Valget blev igen historisk. Det var nemlig første gang i nyere tid, at Venstre fik genvalgt en statsminister. Historieskrivningen fortsatte ved folketingsvalget i 2007. Venstres formand blev genvalgt som statsminister, og Venstre blev for tredje valg i træk landets største parti.

Ved valget den 15. september 2011 gik blå blok samlet tilbage, og VK-regeringen måtte træde tilbage. Men Venstre fik et flot valg med 40.000 flere stemmer end i 2007, hvilket resulterede i et ekstra mandat.

Venstre har tilslutning fra alle dele af befolkningen. Venstre har gennem årene fået større og større opbakning i byområderne samtidig med, at partiet har bevaret den store tilslutning på landet og i de mindre byområder. Venstre har i dag også stor tilslutning blandt arbejdere og ufaglærte.

Efter folketingsvalget 18. juni 2015 kunne Venstres formand Lars Løkke Rasmussen igen overtage regeringsansvaret og 28. juni 2015 blev han udnævnt til statsminister for en regering med 17 ministre fra Venstre.

Regeringen blev mandag den 28. november 2016 udvidet med Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Regeringen bestod herefter af 13 ministre fra Venstre, 6 fra Liberal Alliance og 3 fra Det Konservative Folkeparti.

Ved folketingsvalget 5. juni 2019 blev Venstre det 2. største parti i Folketinget med 23,4% af stemmerne og 43 mandater valgt i Danmark. Det 44. mandat kom, da folketingsmedlemmet fra Sambandspartiet på Færøerne tilsluttede sig Venstres gruppe. Desværre måtte Venstre ved dette valg afgive regeringsansvaret  til Socialdemokratiet.

Ved et ekstraordinært Landsmøde i Venstre, lørdag den 21. september 2019 fik Venstre ny formand. Den nye formand blev Jakob Ellemann-Jensen.

Ved Folketingsvalget 1. november 2022 blev Venstre igen det 2. største parti i Folketinget med 13,3% af stemmerne og 23 mandater valgt i Danmark. Det 24. mandat kom, da folketingsmedlemmet fra Sambandspartiet på Færøerne tilsluttede sig Venstres gruppe.

Venstre indgik efterfølgende i regering med Socialdemokratiet og Moderaterne.

Ved Venstres Landsmøde i november 2023 blev Troels Lund Poulsen valgt til ny formand for Venstre.