Minkskandalen

Vigtigt næste skridt i minkerstatningerne – Nu øger vi tempoet i udbetalingerne

Foto: Thomas Schønning
Jacob Jensen, minister for fødevarer, landbrug og fiskeri

Af Jacob Jensen, minister for fødevarer, landbrug og fiskeri

2. oktober 2023 kl. 08:15

Nu kommer vi tættere på at sikre minkavlerne et værdigt punktum på et dybt uværdigt forløb.

Der åbnes nemlig nu for, at minkavlerne kan søge om at få deres sag behandlet i fast track-ordningen, som skal være med til at sikre hurtigere udbetalinger af erstatninger til minkavlere.

Forløbet har været en kæmpe skandale. Derfor er det også helt på sin plads, at minkavlernes kan få deres erstatninger, så hurtigt som det overhovedet kan lade sig gøre.

At sikre hurtigere udbetaling af minkerstatningerne har været en klar topprioritet for Venstre, og derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu kan åbne den nye fast track-ordning, der skal sikre netop dette. Minkavlerne og deres familier har en helt rimelig forventning om at kunne komme videre med deres liv. Det kan denne her nye model være med til at sikre. Ambitionen er, at langt størstedelen af sagerne på fast track-ordningen vil være afsluttet i løbet af 2024.

I fast track-ordningen bliver sagerne vurderet ud fra flere standardiserede satser, hvilket gør, at sagerne kan behandles og færdiggøres hurtigere. Forventningen er, at minkavlerne vil modtage et forslag til en afgørelse på deres sag allerede 2-4 måneder efter, de har ansøgt og indsendt de nødvendige dokumenter.

Det vil stadig være muligt at ansøge om erstatning gennem den skemalagte model, og det er dermed valgfrit for minkavlere, om de vil benytte sig af fast track-ordningen.

Jeg vil også gerne endnu engang bruge anledningen til at sige, at jeg er ærgerlig over, at opfattelsen af fast-track ordningen har været, at der ikke er nogen vej tilbage, når man først har valgt fast-track. At man så at sige accepterer en afgørelse på fast-track ordningen i blinde. For så sort/hvidt er det ikke. Og det er vigtigt for mig, at sætte en tyk streg under.

Avlerne vil have indsigt i den forventede erstatning, ligesom de vil have mulighed for at afvise det samlede erstatningsbeløb, hvis de ikke er enige. Så kan de i stedet vælge at gå med den oprindelige erstatningsmodel. På samme måde er der også mulighed for, at sagerne kan genoptages efter almindelige forvaltningsretlige principper.

Det har været en af mine største prioriter som minister og en de vigtigste opgaver for Venstre at få sat skub i minkerstatningerne. Fast track-ordningen er en del af den politiske aftale, som regeringen i foråret indgik med SF, Liberal Alliance og Radikale Venstre.

Udover fast track-ordningen betyder aftalen blandt andet også, at vi har givet mulighed for, at minkavlere kan få højere forskudsudbetaling på deres erstatning. Det betyder, at der siden den politiske aftale blev indgået i maj i år, er udbetalt ca. 1,7 mia. kroner i forhøjet forskud på erstatning. Og at der samlet er udbetalt mere end 8,7 mia. kroner til minkavlere og berørte følgeerhverv.

Det er dog den endelige erstatning, som er vigtigst, og derfor arbejder vi målrettet for at sikre, at det endelige punktum kan sættes.

Jacob Jensen

Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste